isdrömmar

Alla inlägg under oktober 2009

Av Zandra - 30 oktober 2009 22:37

Igår natt fick jag äntligen se norrskenet! Såg att det var stjärnklart så jag gick ut för att kika. Och där var det! Över hela himlen! Inte bara på himlen i norr som jag hade trott, utan det var rakt över hela himlen.

Nu var det inte ett sånt där knivskarpt norrsken som man kan se röra sig.

Men det var som ett brett bälte av ett matt grönaktigt ljus över hela himlen. Och det liksom tonade fram och bort lite på vissa ställen, som om det blinkade fläckvis.

Riktigt häftigt!

Ser fram emot de skarpare norrskenen som kommer senare i vinter, som man verkligen kan se svepa över himlen!


Idag var vi inte hos kossorna på morgonen, vi hade kvällspasset istället. Så när vi var klara i stallet åkte vi hem för att pusta lite och byta kläder.

Inga fler kalvar än så länge, men de andra ska komma lite senare, så allt är i sin ordning.

Jag har ju börjat hjälpa Sibba lite med att mjölka kossorna nu. Satt och tvättade juvret på en kossa och rätt vad det var fick jag en stor slick över huvudet. Hon lyckades till och med dra ur mitt hår ur kepsen med sin sträva tunga.

Sibba skrattade och sa att hon trodde att jag var hennes kalv.

Jag talade om för kossan att hon inte behövde tvätta mig också bara för att jag tvättade henne, så hon återgick till att äta hö istället. Och jag höll ett vakande öga åt hennes håll för att slippa fler ko-pussar.


Jag fick mata den lilla kalven också. Den har lärt sig dricka mjölk från hink. Den slurpade snabbt i sig innehållet i den lilla hinken, och sen förföljde den mig som ett plåster och ville ha mer!

Vi lyckades få den att gå till sin mamma istället som var väldigt nöjd över att få tillbaka sin bebis och tvättade henne mycket noga medan hon försökte snutta på mammas bringa.

Förut har jag tyckt att det är grymt att de tar ifrån kalvarna från mamman på mjölkor. Men den här kalven valde helt själv att gå bort från sin mamma så fort den kunde stå så pass stadigt att den kunde gå lite längre än bara några steg.

Kalven går lös inne i ladugården och kan gå till sin mamma när helst hon vill, men det gör hon inte. Till mamma-kossans stora sorg så klart. Hon vill så gärna ta hand om sin kalv, men kalven var helt ointresserad av mamma från första stund.

När hon väl får flytta till egen box sen kommer det vara helt naturligt för henne att vara ifrån mamma eftersom hon valde det själv från början. Undrar om alla kalvar gör så.

Det kommer jag ju att få veta tids nog!


Imorgon är det uppstigning 06.30, så nu säger jag god natt!

Av Zandra - 30 oktober 2009 18:20

Gårdagens torsdagsfest var mycket lyckad. Vi viker oss fortfarande dubbla av skratt!

Och jag tänkte dela med mig lite av denna glädje, i vänsterkanten hittar du nu en omröstning:


Vem är den fulaste personen på torsdagspartyt?

Här är kandidaterna!


Viðir


Zandra


 

Sibba


 

Kristinn Páll


 

Beggi

Av Zandra - 29 oktober 2009 21:55

Nu har jag uppdaterat inlägget med Våra hästar med bilder och namn på de nya unghästarna.

Kika in här!


Och jag har även uppdeterat mitt bildgalleri med bilder jag inte hunnit ladda upp. Bland annat på den nyfödda kalven.

Kika in här!

Av Zandra - 29 oktober 2009 20:49

På östra Island har det funnits vilda får sedan 60-talet.

Nu har någon kommit på att det är djurplågeri med vilda får som ingen matar. Så nu ska de skjutas (kan redan vara gjort när jag skriver detta).

Men kom igen, de där fåren har ju alltså levt vilda i nästan 50 år! Det kan ju inte gå så stor nöd på dem för då hade de ju inte funnits kvar.

Av Zandra - 29 oktober 2009 15:03

Ja det har blivit lite av en tradition här. För 3:e torsdagen i rad nu är det dags för torsdagsparty. Då kommer killarna från stallet hit, och sist var det två medelåldersmän också som slöt upp.

Vi dricker öl, lyssnar på musik och pratar.

Det vill säga islänningarna står för pratandet och jag försöker lyssna men förstår inte ett skvatt. Förra torsdagen var jag trött och kände inte alls för att vara social egentligen, men idag är jag piggare så då ska det bli kul.

Jag är hemma nu för att städa! Det är sjukt så mycket dammråttor som kommer på kort tid här. Vi har städat minst en gång i veckan sen jag kom. Ändå samlas dammråttorna igen efter bara ett par dagar. Förstår inte vart allt kommer ifrån.

Hunden fäller en hel del så mycket kommer nog från honom. Och vi släpar väl med en del i stallkläderna också.


I förmiddags fick jag sitta på Pegasus när sibba longerade honom i rundeln. Det gick fint! Han var lugn och trygg, men lite vinglig.

Sen red vi ut! Jag red Duna och Sibba Tign. Det är bara andra gången Tign är ute men hon är den lugnaste unghästen jag träffat. Så mysig! Så det gick så bra så bra.


Nu ska jag ta tag i vårt berg av disk!

Av Zandra - 29 oktober 2009 10:33

Igår kväll, just när jag skulle lägga mig kommer Sibba farande. Något är väldigt fel med hunden.

Han river och river sig runt nosen så han börjat blöda och är helt i panik.

Jag försöker hålla still honom för att undersöka, men vågar inte stoppa in några fingrar i munnen på honom om han skulle råka bita mig i paniken. Han for bara runt och snörvlade och snorkade.

Inte en chans att jag fick kika, så jag gick och hämtade mina tjockaste vinterhandskar. Sibba var lika panikslagen hon och trodde att hunden skulle dö.

Med handskar på lyckades jag hålla fast hunden och bända upp hans käkar.

Jodå, precis som jag trodde. En benbit satt fast i gommen på honom, fastkilat mellan tandraderna. Han hade nämligen fått ett stort köttstycke tidigare på kvällen.

Jag gick och hämdade Sibba och bad henne bända loss benbiten med skaftet på en sked medan jag höll upp munnen på hunden.

Det var inga problem, benbiten satt inte alls hårt fast och lossnade direkt. Vi hade en väääääldigt tacksam hund sen! Jag fick trösta, för han var lite ledsen också. Hade ju blivit så rädd.

Idag är det som om inget hänt. Enda spåren som finns kvar är blodet på mina jeans. De får åka i tvättmaskinen sen.


Vi fick ledigt från kossorna idag, så nu bär det av till stallet!

Av Zandra - 28 oktober 2009 22:01

Idag har jag suttit på en Pegasus! Det ni!

Nåja, inte sagohästen på bilden där. Utan en fux vid namn Pegasus. Idag fick han för första gången en ryttare på ryggen. Jag fick agera crash-doll.

Blev dock ingen krach utan det gick så bra så bra. Han var så duktig! Sibba ledde mig runt i stallet.

I stallet finns fyra rader med boxar, en vid var långsida och två i mitten som man kan gå runt. Så det är liksom en gång runt hela stallet. Där går vi med hästarna första gången de får ryttare på sig. I en miljö där de känner sig trygga.

Men han blev lite vinglig med ryttare på ryggen. Gick lite fram och tillbaka över stallgången som om han var full nästan. Men han vänjer sig nog.


Einar och Beggi visade en film på en av hästarna de tränat. Den tappade balansen varje gång de satte på en sadel. Det såg förfärligt kul ut, men stackars häst egentligen.

Har inte frågat hur det gick den, men hon vande sig nog snart. För det mesta lär de sig väldigt fort.

Jag blir förvånad över hur mycket de accepterar att man gör med dem. Idag var det bara fjärde gången Pegasus ens hade ett bett i munnen, och redan kan jag sitta upp på  honom utan att han protesterar.


Det är mycket som måste tränas med unghästarna. Allt måste de lära sig. Idag tränade vi med en av de nya att bara bli ledd runt i stallet. Det är inte så lätt ska ni veta. De får lätt superlim under hovarna. Ibland lägger de till och med in backen. Och det är väldigt svårt att förstå att man bara ska följa efter den som leder, och inte smita in i någon öppen box.


Äntligen har Trölli blivit bra i benet också. Igår var han så uttråkad i sin boc stackarn, så jag tog ut honom och bara borstade honom. Pysslade med honom en lång stund och redde ut varenda liten tova i hans man. Det tyckte han om, men han var väldigt besviken över att få gå tillbaka till boxen utan att ha fått gå till ridhuset.

Idag fick han dock komma ut till rundeln igen och bli longerad lite.

Imorgon ska jag rida honom igen. Vi hade ju just bara hunnit börja träna med ryttare på ryggen innan han blev halt.


Jag har skaffat mig fler tjusiga blåmärken föresten. Min vänstra armbåge är ordentligt blåslagen. Men denna gång var det inte en häst som gjorde det.

När vi skulle lasta kalvarna igår i en transport för att köra den till sin nya hage var det en som absolut inte ville in i någon transport och sprang rakt över mig som for i backen och landade på armbågen på den frusna, knöliga, steniga marken. Ajaj. Det var jobbigt att byta om sen när vi kom hem. Blev så stel och öm i leden. Men idag känns det redan bättre. Är bara öm om jag rör vid blåmärkena.

Av Zandra - 28 oktober 2009 13:27

Igår eftermiddag började vi förbereda Pegasus för att få en ryttare på ryggen. Idag ska jag få sitta upp på honom. Hoppas det går bra, lite nervöst är det faktiskt.

Jag red en tur ute på Duna också. Vi kommer väldigt bra överens ute. Det gick ju så där den gången jag red henne i ridhuset. Måste försöka göra det lite fler gånger.

Igår kväll åkte vi till badhuset i Egilsstaðir. Där var bassängerna utomhus! Även simbassängen. Men vi satt mest i en varm pool och njöt. Skönt för trötta muskler!


Imorse när vi åkte till ladugården stod en ensam svan mitt i en flock med får. Kanske kompisarna redan flyttat och den missat att haka på. Så nu stod den där och såg lite vilsen ut och försökte smälta in bland de vita fåren.

När vi åkte hem stod den kvar på samma ställe.


Inga nya kalvar idag, men oj så söt gårdagens blivit nu när den torkat!

Jag fick en liten introduktion i mjölkning idag också. Det är mycket att tänka på, och det tar nog en del tid innan man får rutin på hur det ska göras. Så vi får se om jag hinner lära mig. Om jag får testa lite varje dag tror jag nog att de ska gå. Det svåra är att veta när kossan är färdigmjölkad. Maskinen kan säga till genom att en liten knapp åker ner, men Sibba sa att det där stämmer nästan aldrig. Man måste lära sig att se och känna på juvret när det är färdigt. Hon kan se bara genom att kasta en snabb blick på kossan.

Det där kommer jag nog inte hinna få känsla för. Har ju ingen erfarenhet av kossor sedan förut.

Men man blir nästan lite sugen på att skaffa en gård själv och bli mjölkbonde. Det är trevligt att jobba i ladugården, även om det är väldigt tungt.

Men det är nog inte lika kul om det ska göras hela dagarna 365 dagar om året. Det är ju svårt att ta semester när man är bonde. Eller bli sjuk! Kossorna behöver mjölkas och matas ALLA dagar.

Men om jag hade egna kor skulle jag släppa ut dem varje dag. Kossorna här står bara inne i sina spiltor hela dagarna. Trist för dem.

Men de verkar ändå nöjda med sitt liv. Det är ett väldigt litet lantbruk så det blir mer personligt. Tror vi har 27 kor.

Vi fick en lista härom dagen över bästa mjölk, bästa köttdjur, bästa får, bästa avelshästarna osv osv här i området. Sibbas pappa låg bra till på listan över bästa mjölk, så kossorna mår nog ganska bra där. Trots att de inte får gå ute.

 

Vad tror ni? Skulle jag passa som bonde?

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards