isdrömmar

Direktlänk till inlägg 4 december 2009

Ny häst

Av Zandra - 4 december 2009 20:14

Igår var en väldigt vanlig dag. Bilen startade inte igen, så vi kom inte till stallet förrän efter lunch då vi fått låna Sibbas pappas bil.

Vi red ut med först Pegasus och Elding, och sen Duna och Tign. De skötte sig så fint.

Det kom två bilar när vi var ute med Pegasus och Elding, så vi fick rida av vägen. Konstigt! Tyckte Pegasus, och lite läskigt att vi gjorde något som vi inte brukade. Men det gick bra, och han stod så snällt stilla medan bilarna körde förbi. Den ena med stor hästtransport bakom, men han brydde sig inte.


Jag är så stolt över honom! Jag känner mig lite som en stolt mamma. Men jag har ju faktiskt varit med och tänat honom från start. Och det är bara jag som ridit honom i hela hans liv.

Eftersom han utvecklats till en så trevlig häst måste jag ju göra något rätt i alla fall.

Jag kände lite på hans nackmuskler idag. Han är inte lika stel längre. Det behövdes alltså bara två omgångar massage.

Jag masserar lite på alla våra hästar, och alla verkar gilla det.


Idag red vi ut med Tign och Pegasus tillsammans. Två nyss inridna unghästar. Men de var båda såå duktiga!

Sibba sa glatt att de är så vuxna nu när de kan gå tillsammans och allt.


Idag fick jag rida Forseti för första gången utanför rundeln utan ledare. Jag vill inte påstå att det gick på räls, men det gick ändå bra. Han bråkade lite, men jag fick alltid min vilja igenom.

Man kan förresten inte ge sig förrän man får det. Hästan får aldrig förstå att den är starkare.


Jag red Krummi i rundeln idag också. Hans sår är bättre så vi kunde lägga på sadel nu. Sadeln ligger inte emot såret ändå.

Men jag undrar hur han blivit behandlad innan han kom till oss. Så fort man ska röra vid honom rycker han till som om han förväntar sig att det ska göra ont.

Och Sibba säger att han är helt förstörd i munnen, vilket också beror på hanteringen. Förstörd på det sättet att han inte kan hantera bettet rätt. Han lägger tungan hela tiden över. Och detta beror på hur människorna som först satte träns på honom har hanterat honom.

stackars häst. Vad har han fått gå igenom?


Vi fick en ny häst igår. Fast han är inte ny i stallet. Beggi och Einar har tränat honom. Men vi har tagit över hans träning nu. Han är väldigt stor, och jättesnäll! Vet dock inte hur han är att rida. Beggi sa att han kan vara lite spänd. Gaumur heter nya hästen.

Han har cancer precis vid ögat, men det har nästan läkt helt så det är bara ett litet sår kvar. Vi måste smörja med en särskilt salva 4 gånger om dagen.

Vill ni se en bild på Gaumur så kika in bland Våra Hästar.


Jag har kommit ihåg att fota den vackra hästen jag pratat om också. Dalvar heter han. Visst är han tjusig!

    

 
 
Vivi

Vivi

7 december 2009 10:34

Ush vad hemskt det låter med cancer vid ögat, stackars häst, men som du skriver verkar han ändå leva och må bra, de är himla tåliga de där fina hästarna, iaf mot det fysiska :(
Vet att jag hade det ganska jobbigt när jag gick på ridskola för jag for illa av att se att de var så många hästar som faktiskt vantrivdes och blev dåligt behnadlade bara för att de vantrivdes :(

http://www.missvivis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zandra - 15 december 2009 19:45

Väckarklockan ringde 03.50. Då hade jag sovit knappt 3.5 timmar. Hade svårt att somna igår kväll, lite resfeber kanske.Sibba skjutsade mig till Flygbussen och vi tog farväl av varandra. Hon sa att jag varit till stor hjälp och att jag var välkommen t...

Av Zandra - 14 december 2009 19:30

Vi gick upp strax före 9 och åkte till Sibbas mamma. Jag tittade klart på The Notebook, hann inte se slutet igår. Och Sibba sov en stund på soffan.Sen gav vi oss ut för att leta hästsportbutiker. Sibba skulle hitta jackor som hon och hennes blivande ...

Av Zandra - 13 december 2009 19:30

Vi hände i stugan till strax efter lunch. Sibbas pojkvän kom på besök. Dom satt och pratade och jag kikade på The Notebook på laptopen. Söt film.Resten av resan till Reykjavík var smärtfri. På ett ställe åkte vi ner i en dal där dimman låg tjock. Det...

Av Zandra - 12 december 2009 13:00

Vi kom iväg först vid lunchtid, så vi började med att äta lunch på en restaurang som låg högst upp i ett hus i Akureyri. Vi fick en vacker utsikt, och god mat! Sen promenerade vi lite i staden innan vi fortsatte vår resa mot Blönduos. Innan vi lä...

Av Zandra - 11 december 2009 13:00

Igår kväll var det Fimmtudagspartí, kombinerat med avskedsfest för mig.  Eninar, Beggi och en av Beggis vänner kom. Vi  spelade ett roligt kortspel. Om man t.ex. fick upp en knekt var man tvungen att sjunga och dansa. Sången valdes av personen som va...

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009
>>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards