isdrömmar

Alla inlägg den 3 oktober 2009

Av Zandra - 3 oktober 2009 21:35

Sitter vid ett islandskt tangentbord. Sa det saknas lite prickar och ringar i min text.


Resan hit gick bra. Far beratta mer ingaende om den senare.

Jag blev upplockad av Sibbas mamma pa busstationen har i Reykjavik. Sen akte vi till ett kebabhak och at jattegod fisk. Inte forsta stallet man kunde tanka sig att ata fisk pa kanske.

Nu har hon akt till jobbet och jag blir sjalv i hennes lagenhet i natt. Med hennes svarta katt som kastar mycket misstanksamma blickar pa mig. "Vad gor denna framling i mitt hus, och i min soffa?!"

Men hon har det bra katten, tva olika sorters torrfoder, och hon fick dessutom en skal med rakor innan matte akte till jobbet.


Nu ska jag kika lite pa TV. Bast att borja ova pa islandskan direkt!

Sen blir det sova. Blir en tidig morgon imorgon ocksa.

09.15 lyfter flyget till Egilsstaðir.


Saknar mojligheten att kunna ringa som jag vill utan att bekymra mig for vad det kostar.

Hade velat ringa till pojken. Och kanske till mamma och pappa.

Man ar sa van vid att bara kunna hala upp mobilen ur fickan och ringa. Nu blir det for dyrt. Till och med att ta emot samtal kostar. Jag far ge mig till tals tills jag installerat mig i Egilsstaðir. Har Skype pa min laptop, och pojken har hjalpt mig att installera det aven pa min iPhone sa att jag kan ringa genom den och slipper sitta vid datorn.

Av Zandra - 3 oktober 2009 12:01

Jag packade och plockade hemma till långt in på natten igår. Klockan var 1 när jag äntligen kom i säng. Helt utmattad och snurrig i huvudet.


07.30 var det bara att hoppa upp igen imorse och göra färdigt det sista.

Sedan tog vi bussen till morfar för att låna hans bil.

Vi åkte hem, jag plockade ut en del schampoflaskor och sånt ur min stora väska om var för tung för viktgränsen. Med lite tur kanske den blev något kilo lättare.

Vi for iväg till Arlanda och framme på parkeringen lastar vi ur och jag inser att min jacka ligger kvar hemma.

Skit!

Tur jag har en snäll sambo, han åkte tillbaka för att hämta den. Väntar på honom nu.


Bagaget gick bra att checka in. Väskan var bara 3 kg för tung så de sa inget. Men jag hade en ryggsäck också. Som tur var fick jag checka in den som specialbagage, så de märkte nog inte att den sammanlagda vikten på mitt bagage ganska ordentligt överskred gränsen.


Inga isländska kronor går att få tag i någonstans. Varken inne i stan eller här på Arlanda. Jag har tagit ut lite kontanter nu i alla fall och hoppas kunna växla i Reykjavík.


Puh, jag är så uppstressad just nu. Men nu är det mesta avklarat. Sen ska jag bara igenom säkerhetskontrollen med all min elektronik. Systemkamera och laptop bland annat. Försökte knöla ner så mycket av alla sladdar och laddare som möjligt i det vanliga bagaget. Så att de inte tror att jag har en bomb eller något i väskan.

Som ofta föreställer jag mig alltid det värsta.

De måste ju vara vana vid att folk har med sig all möjlig elektronik.


När sambon kommer ska vi slänga i oss en lunch innan det är dags för mig att gå igenom spärrarna till terminalen.

När jag gick förbi incheckningsdiskarna var det en kö som var full av thailändare. Alla i likadana matchande jackor som det stod "Sweden 2009" på, med grälla rosa bokstäver över hela ryggen.

Lite kul är det med allt folk här. Precis bakom mig står en man och en kvinna och grälar högljutt. Men annars ligger det som en förväntan i luften, blandat med stress.


Nu ska jag läsa lite i min bok som jag hoppas hinna läsa ut innan jag måste gå igenom säkerhetsspärrarna. Det är bara några få sidor kvar. Orkar inte släpa med en hel bok för det.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards