isdrömmar

Alla inlägg den 9 oktober 2009

Av Zandra - 9 oktober 2009 21:15

Lite kul fakta om Islands djurliv


Island har bara 5 olika sorters däggdjur som lever vilt här:

räv

ren

råtta

mus

mink


Kaniner har börja etablera sig lite men är fortfarande väldigt nya här.

Bara räven fanns här naturligt från början, alla andra har kommit med människan.



Island har inga groddjur eller reptiler.


Det finns inte så många vilda renar på Island, men de finns här i Egilsstaðir. Jag har dock inte sett någon, och det är inte säkert att jag kommer göra det heller.

Av Zandra - 9 oktober 2009 21:00

Imorse åkte vi till ladugården igen. Den svaga lille nallebjörns-kalven mådde bättre idag och tog glatt för sig av fodret. Igår åt han inte alls. Antagligen för att han var så törstig.

Jag börjar få flyt i ladugården nu. Jag och Sibba var klara tidigare än vanligt. Vi åkte hemifrån lite tidigare och skyndade på lite i ladugården. Det skulle tydligen komma några och fixa några maskiner där, och vi var tvugna att göra färdigt innan de kom.


Vi kom då också iväg till stallet tidigare och kunde åka hem redan vid 18. Skönt!

Jag är så väldigt trött. Men imorgon slipper vi ladugården.

Idag har jag ridit Trollet ute i rundeln i ridhuset. Eller jag satt bara på medan Sibba gick runt med honom och sedan longerade lite. Han var så duktig så!

Sen har jag ridit Grána och efter det Tign. Jag red Tign utanför rundeln idag också och Sibba red först före med en annan häst. vi övade på att trava, och sakta av och stanna från trav.

Sen fick hon gå före den andra hästen. Det var lite svårt att få henne att gå framåt först. Och hon är ganska seg. Sibba säger att hon tänker baklänges.

Men hon skötte sig fint.


Efter mockning och fodring kunde vi fara hem och laga middag. Det blev pasta idag. Sibba är duktig på mat, och hon bakar goda kakor också!


Imorgon kväll ska vi tydligen gå på någon sorts dans i Egilsstaðir. Det blir spännande att se vad det är för något. Jag har inte direkt med några finkläder så jag hoppas att man inte ska vara allt för uppklädd.


Fotade Sibbas hund och katt idag också. Bilder hittar ni här!

Jag hade lagt min ridoverall på golvet. Sibbas katt tyckte det var en bra säng!


Nu har Islands ombytliga väder börjat visa sig. De första dagarna var det molnigt, en eller ett par plusgrader, och det trillade ner snö lite nu och då.

Igår klarnade himlen upp och det var minusgrader och strålande sol. Idag är det regn och mycket vind.

På södra delen av ön neråt Reykjavík har det tydligen varit sådan storm att tak blåst av från hus.

Islänningarna brukar säga "om du inte gillar det Isländska vädret, bara vänta 5 minuter".

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards