isdrömmar

Alla inlägg den 6 oktober 2009

Av Zandra - 6 oktober 2009 23:56

Imorse började vi dagen med att åka till kossorna. Vi jobbade i ladugården ungefär 3 timmar. Slitigt och tungt, och det luktar illa, men kossorna är söta.

Dock är de i storlek med de svenska, men vissa har väldigt speciella färger. En ko var ljusbrun och lite tigrerad med mörkbruna ränder. Inte ränder som en zebra, utan mer som en spräcklig katt.

Ska fota dem någon dag.


När vi var klara i ladugården åkte vi hem och käkade lunch och duschade bort ko-lukten.

Sen bar det av till stallet. Där hade Vi ett träningspass med Trollet. Sibba longerade, och sen började vi förbereda honom för att en ryttare så småning om ska kunna sitta upp.

Sen har jag fått rida två unga ston.

En av dem var den svarta vi tränade igår också. Idag fick jag rida henne utanför rundeln på fyrkantsspåret. Hon förstod inte riktigt att hon skulle följa väggarna runt, och när jag manade på henne tyckte hon jag var jobbig och bockade lite. Men mestadels var hon snäll och duktig. Hon var bara riden 3 gånger innan.

Sen fick jag rida en underbart söt grå häst, också ett sto. Hon var riden lite mer, men hade blivit väldigt skrämd när de försökt ta ut henne, så nu var hon tillbaka på noll.

Sibba har fått börja helt från början med henne, så jag satt bara på medan Sibba longerade henne i rundeln.

Hon var väldigt pigg, och ganska spattig, men skötte sig fint.

Sen var det mockning, idag mockade jag "bara" 12 boxar.

Ett isländskt stall ser inte ut som ett svenskt. Här står inte hästarna på spånbäddar. Här står de på plankor med glesa mellanrum, och på plankornas ligger det som en gummimatta.

När man mockar petar man ner skiten mellan springorna i golvet så det trillar ner som i en källare. Sen ungefär en gång om året kör de in med maskiner där under och röjer ut allt.

Egentligen är nog detta mer hygieniskt än att hästarna ska stå på spånet de kissat på.

Man kan tro att det är enklare att mocka ett sånt här stall. Det är det inte. Man får ta i rätt mycket för att trycka ner skiten mellan springorna i golvet.

När boxarna var rena tog jag med Kaffon för att hämta hästarna. Han är en väldigt duktig vall-hund och hjälpte mig fösa en dem.


Efter middagen ikväll bakade jag citron-muffins. Väldigt smarriga blev dom!

Titta här! Islänningarna kommer inte heller undan min muffin-mani.

Av Zandra - 6 oktober 2009 13:15

Pojken har hjälpt mig fixa ett album med bilder.

Kika in här

Så kan ni se mina första bilder. Det lär bli fler!

Första albummet innehåller bilder på Reykjavík från ovan, Island från ovan, flygplanet jag flög med, mitt rum, och "utsikten" från mitt fönster.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards