isdrömmar

Alla inlägg den 14 oktober 2009

Av Zandra - 14 oktober 2009 22:40




(blixt)



 

(president)




(eldsflamma)




(magi)     


 

 

(uppmärksam)



 

 

(svart passare)




(korp)



 

 



 

(flicka) 






   

(värdighet, elegans) 



 

(troll)




Av Zandra - 14 oktober 2009 22:11

Idag har vi tränat alla hästar utom Tign. Och vi har drivit in några unghingstar till stallet. Det kommer en veterinär imorgon för att kastrera dem.


Jag red Viktor själv i ridhuset idag också. Men idag var han inte lika lyhörd. Det blåste ganska mycket och det låter i väggarna i ridhuset då, så han kanske var lite distraherad av det.

Han ville inte så still när jag skulla hoppa upp. Det krävdes tre försök. Och han villa inte stå still när jag gjorde halt med honom. Så det fick bli ett pass med träning på att stå still när jag bett om det.

Till slut verkade han förstå att han förväntades fortsätta stå still.

Jag red med tyglarna fästa i bettringarna idag också, så det var nytt för honom och störde antagligen också koncentrationen.

Annars sitter tyglarna fast i en repgrimma vi har under tränset när vi börjar rida unghästarna.


Jag red Trölli (Trollet) i rundeln också när Sibba longerade. Idag fick jag styra honom med tyglarna. Vi övade på att vända håll.

Han är så himla gullig, och han börjar fatta att vi inte är så farliga.

Han tycker om när vi tränar med honom.


Sen fick jag rida ut på Duna själv. Hon är en bra häst, mycket längre kommen i sin träning än alla andra och riden en hel del tror jag.

Men hon såg spöken överallt, och hade väldigt svårt att bara gå rakt fram på vägen. Hon ville hellre dra iväg åt andra håll. Men det gick bra, hon var inte särskilt svår att övertala.

Det fanns många läskiga saker ute som ville äta en liten häst. Det låg ett stort metallgaller bredvid vägen, och det fanns helt klart fullt med hästätande troll i det.

Sen var det en stor sten där det gömde sig en sabeltandad tiger bakom.

Igår var vattnet fullt av pirayor, med de verkade ha simmat iväg idag.


Jag och Sibba städade sadel-kammaren/fikarummet idag också. Det var verkligen välbehövligt! Men om en vecka är det väl lika skitigt igen misstänker jag.


Igår lyckades jag ha en liten enkel konversation med en islänning, så lite framsteg gör jag nog!


Min kropp har nu efter en vecka här ställt in sig på isländsk tid också. Förut har den gått i svensk tid, så det har varit lätt att gå upp kl 7 på morgonen, eftersom min kropp gått i svensk tid och då är klockan 9.

Det har heller inte varit svårt att gå och lägga sig två timmar senare på kvällen. Konstigt att det alltid är lättare att vända på dygnet åt det hållet. Människan är ju ändå ett "dag-djur".


Det var tydligen norrsken här igår kväll, men det missade jag för vi har inga fönster åt norr. Typiskt.

Men det var en väldigt vacker soluppgång imorse.

Kika in i mitt galleri så får ni också se!

Av Zandra - 14 oktober 2009 13:02

Kossor har väldigt lång tunga.

Tjurar har ännu längre och starkare tunga.

Tjurar kan slicka omkull en full skottkärra med tung ensilage.

Tjurar kan slicka omkull en full skottkärra med tung ensilage 3 gånger i rad, fast man ställt den längre bort varje gång.

Kalvar äter gärna dina skosnören, och helst din overall också.


Men allt det där har jag ju lärt mig nu efter en vecka i ladugården. Det går snabbare och snabbare för oss att bli klara i ladugården.

Idag överlistade jag dessutom kalvarna. De brukar vilja äta på mig medan jag skottar ut ensilagen de ratat. Sjukt irriterande. Så idag föste jag ihop allt till en hög först. Och sen fick de sina pellets på den tomma platsen på foderbordet.

Då stod de där snällt och åt, och jag kunde skotta ut ensilagen ifred.

Haha, victory!

Det börjar verkligen kännas att jag inte är van vid sånt här arbete. Måste akta så inte kroppen blir överansträngd.

Av någon anledning jobbar man alltid bäst med sin ena sida och föredrar att använda den. Man håller t.ex alltid ena handen framför den andra på spaden när man skottar.

Min bra sida är därför väldigt trött nu. Så jag försöker lära upp min sämre sida. Den har inte lika bra teknik, men den lär sig.

Kan inte jobba med bara ena sidan när det är så här tungt varje dag. Har börjat känna av det nu.


Det var försten bara en ko som dog igår, den andra klarade sig!


När vi var klara i ladugården skulle vi fånga Sibbas hästar som smitit. Det tog en stund, men till slut fick vi med oss dem. Då skulle de flyttas till en annan hage en bit bort, och man fick gå en lång omväg dit. Så det blev en del motion idag. Nu har vi varit hemma och käkat lite och ska vidare till stallet.

Idag blåser det och är mulet. Trist att det fina vädret försvann.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards