isdrömmar

Alla inlägg den 5 oktober 2009

Av Zandra - 5 oktober 2009 21:17

Så många har jag mockat idag.


Vi började dagen med att åka till stallet där Sibba hade lektioner igår. Vi fodrade hästarna, och sen gick vi upp i ridhuset och skyfflade ner sanden som blivit till spår. Tungt jobb.

Sen byggde vi upp en stor rundel av byggstaket, och så gick vi till stallet för att hämta en unghäst.

Han var precis ny och har inte blivit hanterad så länge, så han var ganska spattig. Trollet hette han. Fast på isländska då.

Han var duktig i ridhuset och det var verkligen kul att se Sibba träna honom. Hon är väldigt duktig.

Hon longerade honom i rundeln med sadel på och lärde honom följa henne och byta håll på hennes komando.

Varje gång han gjorde rätt sneglade han lite på mig och Sibbas hund som var publik. Han såg lite stolt ut på ögonen och såg ut som att han sa "Titta! Vad duktig jag är!"


När Trollet var färdig med sitt pass fick jag borsta och sadla en annan unghäst som kommit lite längre i sin träning. Bara 3 år var hon och söt som socker. Helt svart.

Ute i ridhuset longerade Sibba henne lite, och sen fick jag sitta på medan hon longerade en stund till.

Det gick hur bra som helst, hästen var så duktig.

Imorgon ska vi nog fortsätta träna med henne. Då ska Sibba rida henne och öva henne på att följa fyrkanten i ridhuset. Det blir första gången hon blir riden utanför rundeln, så i så fall får jag rida en annan häst framför så hon förstår hur hon ska gå.


När vi var klara i stallet åkte vi hem och pustade en liten stund och bytte kläder. Sen åkte vi och käkade lunch på Subway, väldigt smarrigt, och sen handlade vi massa mat på ett stort varuhus.

Islänningar verkar ha en förkärlek för att stoppa sötlakrits i sin choklad.

Men det är inte så äckligt som man kan tro. Dock är jag lite ovan vid denna kombo, så den får bara 3 hästskor av 5 möjliga. Jag föredrar min choklad utan lakrits.

    


Efter att vi handlat åkte vi till en bilverkstad som bytte till vinterdäck på Sibbas jeep. Sen for vi hem med maten och bytte om till ridkläder igen när allt var inlastat.

Så for vi tillbaka till stallet och mockade alla boxar, och släppte in och ut hästar.

Sibba tog ut en häst i ridhuset medan jag började mocka, och sen hjälptes vi åt att göra färdigt resten av boxarna, och utfodra alla hästarna.

Nu kom vi just hem och ska laga lite middag. Klockan är halv 8 här.

Jag kommer somna som en stock ikväll och kommer troligen ha träningsvärk i ryggen imorgon efter allt mockande.


Sov ganska bra i natt, vaknade bara ett par gånger på morgonkvisten. En gång vid 3, och en gång vid 5. Hade lite svårt att somna om båda gångerna, men jag kände mig ändå inte särskilt trött när väckarklockan rinde klockan 7.


Imorgon får vi gå upp lite tidigare, då ska vi åka till kossorna på morgonen. Ska bli kul att se de isländska korna!

Sen är nog tanken att vi ska transportera ett par hästar till Sibbas pappas gård också.

Vi skulle gjort det idag, men det hanns inte med.

Det är redan kolsvart ute här, och det har snöat mer idag.

Snön började smälta bort mitt på dagen, men sen kom det mer under eftermiddagen. Det ligger fortfarande inte mycket, ett par centimeter bara.

När jag åkte från Stockholm var allt fortfarande grönt, nu har jag klivit rakt in i vintern.


Sibba är snäll och lär mig isländska. Hon berättar vad saker heter på isländska och säger enkla meningar till mig på isländska när vi pratar. Om jag läser lite i min lärobok varje kväll också ska jag nog kunna lära mig det här språket.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards