isdrömmar

Alla inlägg den 11 oktober 2009

Av Zandra - 11 oktober 2009 22:30

Det blev en tur till stallet idag på eftermiddagen. Egentligen är söndagar min lediga dag, men jag behövde komma ut och få lite luft och komma igång lite. Och jag hade inget att göra.

Vi släppte ut hästarna och mockade. Sedan tog vi kaffepaus. Ja jag dricker ju inte kaffe då, jag dricker te.

Här är ingen stress. Här tar man ofta kaffepaus, långa pauser.

Jag kan tycka att det skulle vara skönare att jobba undan och komma hem lite tidigare på kvällen. Men vi kan inte ge hästarna mat för tidigt heller. Men det skulle vara skönt att vara klar med allt annat lite tidigare, då hade vi kunnat vara hemma till 18 varje dag.

Men i veckan som gått nu har klockan varit 19-20 när vi kommit hem. Vi åker hemifrån vid 8 på morgonen, så det blir långa dagar.


Min ömma moder undrade om hästarna stod inne. Det gör dem, vi släpper ut dem i en stor hage en stund varje dag så de får beta lite och springa av sig.

Många av hästarna här är inte direkt tama. Det skulle vara stört omöjligt att fånga dem i hagen när man ska träna dem. Det är svårt att få tag i vissa till och med inne i boxen.

De flesta unghästarna är aldrig hanterade av människor innan de kommer på inridning. Så de är ganska stirriga och studsiga.

Jag har fått lära mig hur man fångar en unghäst i boxen, hur man tar på grimman på en unghäst, hur man borstar en unghäst, hur man sadlar en unghäst, hur man tränsar en unghäst, hur man leder en unghäst, hur man får en unghäst att gå dit man vill, hur man sitter upp på en unghäst, hur man stannar en unghäst, osv osv osv.

Man kan inte bara göra som vanligt med en häst som inte är van vid människor.


Nu på kvällen har jag bakat chokladmuffins med hallon i. Mums!

Men det blir nog sängen tidigt ikväll, är trött. Och jag antar att vi ska till kossorna imorgon igen.


Jag har märkt att klockan här på bloggen går svensk tid, den känner inte av att jag har en annan tid på min dator. Så om ni undrar varför jag bloggar så sent får ni bara dra ifrån två timmar så får ni den verkliga tiden för inlägget. Det går ju att ändra tiden, men jag har inte gjort det på tidigare inlägg, så jag gör det inte nu heller.

När ni ställer om till vintertid igen sista söndagen i oktober kommer jag bara att vara en timma efter er.

Av Zandra - 11 oktober 2009 17:20

Jag hoppas att jag ska kunna lära mig isländska medan jag är här, men än så länge känns det så där. Jag kan bara snappa upp enstaka ord när jag lyssnar på islänningarna när de pratar.

Men Sibba är snäll och tränar med mig, frågar mig enkla saker på isländska och lär mig nya ord.

Men orden känns som att de rinner rakt igenom. Men kanske hälften fastnar.

Igår sa islänningarna uppmuntrande att om en månad kommer du kunna hänga med i konversationerna.

Jag hoppas det! Försöker verkligen, och lyssnar på dem när de pratar även fast jag inte förstår.


Kikade runt lite i datorn förut, har lite problem med den trådlösa uppkopplingen. Och så dyker det här upp när jag letade efter lösningar på problemet:


 


Jaha, men tack då Windows. Det kändes ju upplyftande. Kanske skulle följa pojkens råd och installera Linux ändå...

Av Zandra - 11 oktober 2009 16:04

Gåsen vi åt igår var god! Det smakade mest som kött i allmänhet, men det var väldigt mört, och Sibba hade kryddat gott. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, hon är väldigt duktig på mat!

Det som förvånade mig var att köttet var rött, jag hade trott att det skulle vara vitt kött som på kyckling.


Senare på kvällen kom det hit några killar från stallet och vi lyssnade på musik och tog en öl. Sen åkte vi in till Egilsstaðir för att gå på dans!

När det är fest börjar islänningarna väldigt sent, det upptäckte jag när jag var i Reykjavík och firade nyår för 3 år sedan. När vi svenskar normalt kryper hemåt, då festar islänningarna som mest!

Det verkar vara en regel som gäller alla islänningar för festlokalen öppnade inte förrän 00.00 Vi åkte dit vid halv 1 ungefär.

Bandet som spelade var helt ok, lite irländskinspirerad musik. Det var trevligt, vi dansade hela natten lång och jag tog massa foton.

Vid 4-tiden stängde festlokalen och vi for hemåt.

Jag känner mig ganska sliten idag. Jag tror jag har börjat bli för gammal för sånt här. Islänningar där emot blir aldrig för gamla för fest. Det dricks ganska mycket alkohol i allmänhet här.

På festen igår fanns besökare som med råge passerat medelåldern. Men det händer inte så mycket här så här års, så de får väl passa på. Stämningen var på topp, alla var glada och dansade.

Klicka här för att se gårdagens bilder! Den söta blonda tjejen på första bilden är Sibba som jag jobbar för.


Sitter i sängen och skriver nu och har Sibbas katt bredvid mig.

Har lite hemlängtan idag, saknar mina katter och min sambo (som nu är särbo). Tur att msn finns. Fick chatta lite med honom förut, och då kändes det lite bättre.

Jag saknar också att ha mina saker, min garderob. Även om jag hade stor packning fick jag inte med så mycket som jag hade velat och behövt.

Men pojken ska skicka över lite av min post hit, och då ska han skicka med en varm tröja till.

Har fått använda min stalltröja i ladugården, och då har jag bara en fleecetröja att ha till stallet. Det blir för kallt.

Har använt overallen i stallet nu, men den är fortfarande lite för varm när det är plusgrader.

Och på tal om väder har jag ännu en gång fått uppleva stora förändringar.

Igår fick jag verkligen känna på naturens krafter, idag är det fortfarande mulet, men det har slutat regna och molntäcket är lite ljusare. Och det är bara en lätt vind som drar lite i trädgrenarna utanför.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards