isdrömmar

Alla inlägg den 7 oktober 2009

Av Zandra - 7 oktober 2009 23:48

Nej, men jag har satt min första rova! Inte bara för att jag trillade när jag jagade får tidigare idag, jag har också åkt av en häst för första gången på Island.

Och det lär bli fler gånger. Sådant får man räkna med när man tämjer unghästar.

Det var det svarta stoet som jag ridit som vi bestämde oss för att ta ut utanför ridhuset idag.

efter bara några meter blev det plötsligt jättefarligt och hon började studsa runt. Och jag gled tjusigt av.

Som tur var på mjuk mark med lite snö på så jag slog mig inte.

Det var bara att ta in henne i ridhuset och börja från början.

Sen gick det bättre och vi gick en ganska ordentlig runda utanför. Hon var lite hispig, men kunde behärska sig. Hon hoppade bara till ett par gånger.

Jag vet vad hon heter nu. Tick uttalas det, men jag har ingen aning om hur det stavas.


Vi tränade lite mer med Trollet också, och förberedde honom mer för att en ryttare ska kunna sitta upp. Idag kom vi så långt att jag låg över ryggen på honom. Han är livrädd och hispig, men vill så gärna lära sig. Han är väldigt intresserad av allt vi tränar med honom, och han lär sig snabbt. Men han tycker det är skitläskigt.

Som Sibba sa "He loves it, but at the same time he hates it."


Vi tränade det söta grå stoet också, och en ny häst som kom igår. Ett brunt sto, som redan är mycket tränad och riden. Fast idag longerade Sibba bara för att se hur hon reagerade. Sibba misstänker att det är hästens ägare som är problemet, inte hästen.

Hästen verkar jättetrevlig och är inte alls så där ryckig som de nervösa unghästarna.

Imorgon ska vi nog rida det nya stoet, och så måste vi ta ut Tick mer.


Vi hade med våra muffins till stallet idag, det var populärt!

Och här på Island finns det varm-choklad-pulver med marshmallows i! Det är riktigt gott, och får 5 hästskor av 5 möjliga! Måste nog köpa med en sån burk innan jag åker hem.

 


Efter mockning och fodring begav vi oss hem och gjorde kyckling-pizza till middag. Mums!


Idag är första dagen jag känt en liten liten gnutta hemlängtan. Inte så att jag vill åka hem, men jag saknar pojken och katterna.

Han har förövrigt synpunkter på att han blir omnämnd som "pojken". Men jag kan ju inte använda "sambon" nu, för just nu är vi ju särbo. Så "pojken" blir kort för pojkvännen.

Men han tyckte att det fick honom att låta så liten.

Han menade att "min sexiga muskelösa man" skulle vara godkänt.

Men det här är min blogg, haha! Så jag skriver vad jag vill Flört Men kanske jag skulle byta till ett säkrare lösenord efter detta inlägg...

Av Zandra - 7 oktober 2009 14:58

Nu har jag äntligen fått smaka på Islands berömda "Skyr". Y på isländska uttalas i, och de har inga sje-ljud, så man uttalar både s'et och k'et. Skir blir det då.

Den vi har här har vaniljsmak, men jag tror den kanske finns i andra smaker också?

Väldigt gott är det i alla fall. Det är som en sorts tjock söt yoghurt. Den har låg fetthalt, och hög proteinhalt. Om man blandar ut den med lite mjölk så den blir mer rinnig är det jättegott att äta med flingor på morgonen.

Skyr får 5 hästskor av 5 möjliga!

 


Imorse åkte vi till kossorna igen och fodrade, mockade och mjölkade. Idag var det lite lättare för de fick hö istället för ensilage. Det väger inte lika mycket.

När allt var klart skulle det "möbleras om" lite i boxarna. Det blev ett väldigt ståhej, alla skulle nosa på nykomlingarna och nykomlingarna ville nosa på alla nya vänner.


Sen drev vi en stor flock får från gården ner till en stor hage. Det var en bit och fåren går inte alltid som vi tänkt. Men det gick bra och förutom 3 envisa fårskallar (haha) gick alla in snällt i hagen, till slut.

De sista tre förstod nog inte vilken väg de andra kommit så det blev en del spring fram och tillbaka innan de också hittade in i hagen.


Nu har jag och Sibba ätit lite lunch och ska fara till stallet.

Vet inte om jag sagt det, men Island ligger två timmar efter Sverige i tiden. Så här är klockan 13, hos er är den 15.

När ni ställer tillbaka till vintertid sista söndagen i oktober kommer det bara skilja en timme.

Lite besvärligt är det nu, för när vi är klara med middag och sånt här har klockan blivit ganska mycket i Sverige. Det blir dumt när man vill ringa till varandra och så. Tur jag har en pojkvän som är uppe ganska länge på kvällarna så vi har fått prata lite ändå.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards