isdrömmar

Alla inlägg den 10 oktober 2009

Av Zandra - 10 oktober 2009 19:26

Idag är det storm här. Vi kunde inte ta ut hästarna idag. Det öser ner regn och vinden är så stark så man vacklar när man går.

vi kunde inte heller träna någon häst för det gick inte att ta sig ut i ridhuset. vi försökte öppna dörren ut och den flög upp med sådan kraft att jag flög med.

Vi fick flytta runt hästarna mellan boxarna medan vi mockade.


Det har regnat hela eftermiddagen igår, hela natten, och hela dagen idag. Och det är inte direkt lite regn som öser ner. Jag tror att hela Island sjunker i havet snart.

Som tur är så är terrängen här väldigt kuperad, och det finns gott om diken, bäckar och floder som vattnet kan rinna bort i.


Två killar stod och slaktade gäss som de skjutit på logen i stallet. Jag och Sibba fick med lite kött hem. Vi ska laga till det nu.

Jag tror aldrig jag ätit gås, så det blir spännande!

Det finns extremt mycket gäss här nu. Men de flyttar snart till Skottland över vintern.

Det finns gott om korpar också, jag ser dem varje dag. Harfn heter det på isländska. Men de kallas ofta krummi, särskilt av barn.


Ikväll ska vi på dans i Egilsstaðir. Liveband skulle det vara och allt.

Av Zandra - 10 oktober 2009 13:10

Egilsstaðir ligger vid floden Lagarfljót som mynnar ut i en sjö med samma namn.

Egilsstaðir är en ganska ung stad som etablerades först 1947, då boende här omkring kände att de behövde ett servicecenter i området.

Platsen som valdes låg nära en gård som hette Egilsstaðir och därför fick orten samma namn. Här finns nu flygplats, sjukhus, polisstation och college.


Egilsstaðir ligger ungefär 15 km från havet, och är den enda stad på Island som ligger längre än 7 km från havet.

År 2007 bodde det 2300 invånare här, vilket gör det till den största staden på östra Island.

Islands största skog Hallormsstaðaskógur finns också här.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards