isdrömmar

Direktlänk till inlägg 2 november 2009

Bonde-fest

Av Zandra - 2 november 2009 20:45

I lördags gick vi upp riktigt tidigt, 06.30 Vi åkte till kossorna och mjölkade och utfodrade innan det ens blivit ljust.

Sen for vi till stallet. Släppte ut hälften av hästarna och skodde Trölli och Dimmalimm.

Sen fick första hälften gå in och andra hälften ut. Vi mockade, städade och sen släppte vi in andra hälften av hästarna.

Åkte hem och bytte om till ladugårdskläder igen för vi hade även kvällspasset i ladugården.

En ny kalv var på väg, men skulle inte komma ut under tiden vi var där och jobbade. Tyvärr var den död när den väl föddes.

Efter ladugården, hem och duscha snabbt och göra oss vackra, för på kvällen var det fest! Bondefest!

Först var det middag, förrätt: Hummersoppa, huvudrätt: Lamm, efterrätt: tårta och kaka.

Maten var helt ok, men mitt i hummersoppan låg en stor slemmig bit okokt hummer, och ovanpå det en stor klick vispad grädde. Mycket underligt. Islänningar verkar gilla att ha vispad grädde på det mesta.

Varken jag eller Sibba åt den okokta hummern. Men själva soppan var väldigt god!

Lammköttet var gott och serverades med god ugnsbakad potatis och en väldigt god sås. Och jag drack ett helt glad rödvin till maten, inte illa va? Jag som inte är något fan av vin direkt.

Tårtan var så där. Det var cornflakes i den som blivit sega. Och den lilla rutan med chokladkaka var väldigt smaklös.


Hela festen var lite en klappa-på-axeln-fest för bönder här i "Österland" som de kallar det. Det delades ut tjusiga priser för den som producerat mest fårkött, den som hade de bästa hästarna osv.

Till middagen bjöds det även på underhållning, en man som spelade dragspel väldigt bra, operasång av en kvinna kombinerat med skönsång av en man. Einar lutade sig fram över bordet till mig och viskade att han var gay. Här verkar det vara en stor grej om en man är gay. Killarna tycker det är väldigt konstigt. Och det läggs alltid till som en mycket viktig information om man pratar om t.ex en kändis. "Han är gay" säger man med stort allvar. Och jag förväntas nog göra stora ögon, men jag tycker inte att det är något underligt med det.


Sen var där också en komiker som berättade historier och sjöng. Och han var skitrolig! Ja det vet jag för att alla gapskrattade. För själv fattade jag inte ett ord.


Efter middagen var det dans!

Jag lyckades undvika att dansa med två 60+ män som var väldigt gubbsjuka. Men jag kom inte undan en dans med Einar som haffade mig när jag och Sibba rockade loss på egen hand till musiken framförd av live-band. Full och glad svingade han mig över dansgolvet. Och jag skrattade och lät mig svingas. Han gick verkligen in för dansen.


Igår blev det en lugn dag. Jag gick upp redan kl 10, fast vi kommit i säng sent, och diskade upp vårt berg av disk, och tvättade lite. Vid 2-tiden åkte Sibba till Egilsstaðir och plockade upp sin farmor.

Väl här åt vi en väldigt god kaka som Sibba bakat, med vispgrädde på (så klart) och färska bär till. Mums!

Sedan spelade vi kort, åt svenska pepparkakor (som vi köpt i affären här) och drack apelsinmalt. Tydligen en typisk isländsk juldryck. De har redan börjat med julsaker i butikerna här.

Apelsinmalten smakade som en blandning mellan öl och Fanta. Det var ok, men inget jag skulle köpa själv.

Apelsinmalten får 2 hästskor av 5 möjliga.

 


Sibbas farmor var väldigt söt, och jätteglad för att få komma ut från hemmet lite. Hon sa att det var den bästa dagen hon haft på länge och jag fick kram och kindpuss när vi skjutsade hem henne.

Det verkar vara ganska vanligt med kindpuss här. Bönderna som fick pris på festen i lördags kindpussade kvinnan som delade ut priserna.


Imorse fanns en till ny kalv i ladugården. En levande! Den föddes igår. Jag hade med kameran idag så jag ska ladda upp bilder både från festen och på de nya kalvarna! Men inte ikväll, är trött och ska lägga mig tidigt.


Idag har jag ridit Trölli igen. Han är så himla gullig! Jag vill ta med honom hem! Skulle säkert få köpa honom billigt, för han är inte vad islänningarna skulle kalla en bra häst. Jag tycker han är en bra häst för sitt lynne, men han har ingen tjusig stamtavla eller ett vackert steg. Och då är han inte en bra häst enligt islänningarna.

Min Ömma Moder verkade gilla Dimmalimm, och då kan jag hälsa till henne att hon är till salu! Och jag kan även meddela att hon har en tjusig halvmåne mitt i pannan, i stil med denna.

Så nu kommer du väl gilla henne ännu mer?

 
 
Ingen bild

Siri

2 november 2009 21:59

Jag kan ta hand om Trölli. Han kan få bo hos mig. Sötnosen! =)

 
Ingen bild

Din ömma moder

3 november 2009 08:35

Ha-ha, du känner ju till månens dragningkraft på mig!
Jag förstår att du gillar Trölli, han är otroligt söt och liknar lite vår gamla Lisa, tycker jag.
Kul saker du får uppleva där på ön, äkta Bondefest och allting!
Kramar!

 
Vivi

Vivi

3 november 2009 08:44

Trölli är evrkligen en sötnos, men om du har plats i väskan tar jag gärna Viktor ;) Han är så lik min lille islänning jag hade! Jag kan göra om garaget till stall ;P

Ho ho ....jag kan verkligen se hur du far runt på dansgolvet, islänningarna verkar ändå vara väldigt trevliga människor :) Känner igen festtemat lite, vi hade byfest på öland då dukade ma lång bord i den största nybyggda ladan och drack färsk komjölk som fördrink och sedan fanns det HB för de vuxna :P

Hi hi tack! Hmmm vi har nog samma posé varje gång, men visst är vi nog fortfarande ganska nykära jag och min piratkung :)

http://www.missvivis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zandra - 15 december 2009 19:45

Väckarklockan ringde 03.50. Då hade jag sovit knappt 3.5 timmar. Hade svårt att somna igår kväll, lite resfeber kanske.Sibba skjutsade mig till Flygbussen och vi tog farväl av varandra. Hon sa att jag varit till stor hjälp och att jag var välkommen t...

Av Zandra - 14 december 2009 19:30

Vi gick upp strax före 9 och åkte till Sibbas mamma. Jag tittade klart på The Notebook, hann inte se slutet igår. Och Sibba sov en stund på soffan.Sen gav vi oss ut för att leta hästsportbutiker. Sibba skulle hitta jackor som hon och hennes blivande ...

Av Zandra - 13 december 2009 19:30

Vi hände i stugan till strax efter lunch. Sibbas pojkvän kom på besök. Dom satt och pratade och jag kikade på The Notebook på laptopen. Söt film.Resten av resan till Reykjavík var smärtfri. På ett ställe åkte vi ner i en dal där dimman låg tjock. Det...

Av Zandra - 12 december 2009 13:00

Vi kom iväg först vid lunchtid, så vi började med att äta lunch på en restaurang som låg högst upp i ett hus i Akureyri. Vi fick en vacker utsikt, och god mat! Sen promenerade vi lite i staden innan vi fortsatte vår resa mot Blönduos. Innan vi lä...

Av Zandra - 11 december 2009 13:00

Igår kväll var det Fimmtudagspartí, kombinerat med avskedsfest för mig.  Eninar, Beggi och en av Beggis vänner kom. Vi  spelade ett roligt kortspel. Om man t.ex. fick upp en knekt var man tvungen att sjunga och dansa. Sången valdes av personen som va...

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards