isdrömmar

Direktlänk till inlägg 3 november 2009

Trölli

Av Zandra - 3 november 2009 10:01

Denna underbara häst får nu ett helt eget inlägg.

 

Trölli, uttalas Tröddli, och betyder Trollet.

Helt klart den gulligaste hästen vi har i stallet! Kanske inte den skarpaste kniven i lådan, han är lite som klassens töntiga lillkille. Men han är uuuuursöt! Och så fantastiskt snäll. Han skulle aldrig göra något dåligt avsiktligt.

När jag kom hit var han så rädd så han höll på att krypa ur skinnet bara man tittade på honom. Han hade aldrig varit hanterad av människor.

Nu är han så glad att han fått komma till oss. Han älskar när det är hans tur att komma ut i ridhuset! Han gör alltid sitt bästa. Och när träningspasset är över suckar han besviket.

Vi tränar bara väldigt korta pass med unghästarna. Små små steg i taget och inte för stora krav.


Igår när jag ställt in Dimmalimm i sin box efter hennes pass gick jag förbi Tröllis box och stannade och kliade honom lite. Det var kanske bara någon vecka sedan han började låta sig klias när han stod i boxen.

Jag hade grimman i handen och Trölli stoppade mulen mot den och visade mycket tydligt att han ville komma ut nu!

Och det blev hans tur.

Jag borstade, han älskar att bli borstad. Jag trore han har lite eksem, för han ser ut som att han kliat sig. Och han älskar när man borstar eller kliar i manen. Och kliar man svansen lyfter han på den.

Väldigt bra när man ska sätta på svanskappan.


Vi började med att gå ut på promenad med honom. Kul tycker han!

I rundeln red jag honom utan att Sibba hade longerlinan på. Vi övade på att stanna från skritt och vända håll. Han gjorde rätt varje gång!


Tänk att denna sötnos skulle gå till slakt. Men sen bestämdes det att man skulle ge honom en chans. Första dagarna var inte Sibba så förtjust i honom.

Jag tyckte om honom redan från start, för i sättet är han så lik min New Forest-ponny jag hade i 10 år. Sibba är också förtjust i honom nu, och när hon pratade med hans ägare och berättade hur mycket vi tyckte om honom lät ägaren mycket förvånad.

Den lilla hästen som ingen trodde på visade sig vara en riktig guldklimp.

Han kommer så klart aldrig kunna bli något annat än en trevlig ridhäst. Han har ingen tjusig stamtavla och inget svävande steg. Inte vad en islänning skulle kalla "en bra häst".

Men i mina ögon är det precis så här en bra häst ska vara! ÄVen om man inte kan tjäna pengar på honom. Jag vill ta med honom hem!

Synd att jag varken har pengar att köpa eller alls importera en häst. Och ingenstans att ställa honom sen heller.

Kanske kan åka tillbaka om ett par år och köpa honom då!

Och då kanske Dimmalimm får följa med i väskan också.

 
 
Vivi

Vivi

3 november 2009 11:04

Han ÄR verkligen en sötnos, lite lik Mulle ;) Kommer du ihåg honom, bustrollet i tidningen min häst!
Är det dyrt att impotera ? Kan tänka mig att det är en massa byråkrati iaf !
Håller helt med dig, lynnet går före utseende alla gånger och alla djur! Det låter kanske lite motsägelse fullt eftersom jag ahr de katter jag har, men det har ju sin anledning det med :)

http://www.missvivis.se

 
Jacqie

Jacqie

3 november 2009 16:58

Naaw vilken sötnos :) Vilken tur att han fick stanna kvar! :) Hur mår du annars då? Kommer du inte hem snart hihi kramar!!

http://jacquelinesporrong.blogg.se

 
Ingen bild

Siri

3 november 2009 19:08

Jag kan offra några kronor om jag också får vara med på ett ägarhörn. Sötnosen!

 
Ingen bild

Linna

3 november 2009 19:40

Nämen lilla skruttisen då. Såå söt =)

 
Din Ömma Moder

Din Ömma Moder

3 november 2009 19:49

Jag ser att du fått en ny älskling! LilleMan tittar säkert snällt på er från Trapalanda. Lisa med.
Men om han kliar sig där han är nu, så skulle det bli etter värre i Sverige med våra knott och stark sol på våren/sommaren. Så han mår nog bäst där han är. Säkert kommer någon hästtjej/kille att uppskatta honom som han är och ta honom till sitt hjärta, precis som du gjort!
Klappa honom lite från mig också!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zandra - 15 december 2009 19:45

Väckarklockan ringde 03.50. Då hade jag sovit knappt 3.5 timmar. Hade svårt att somna igår kväll, lite resfeber kanske.Sibba skjutsade mig till Flygbussen och vi tog farväl av varandra. Hon sa att jag varit till stor hjälp och att jag var välkommen t...

Av Zandra - 14 december 2009 19:30

Vi gick upp strax före 9 och åkte till Sibbas mamma. Jag tittade klart på The Notebook, hann inte se slutet igår. Och Sibba sov en stund på soffan.Sen gav vi oss ut för att leta hästsportbutiker. Sibba skulle hitta jackor som hon och hennes blivande ...

Av Zandra - 13 december 2009 19:30

Vi hände i stugan till strax efter lunch. Sibbas pojkvän kom på besök. Dom satt och pratade och jag kikade på The Notebook på laptopen. Söt film.Resten av resan till Reykjavík var smärtfri. På ett ställe åkte vi ner i en dal där dimman låg tjock. Det...

Av Zandra - 12 december 2009 13:00

Vi kom iväg först vid lunchtid, så vi började med att äta lunch på en restaurang som låg högst upp i ett hus i Akureyri. Vi fick en vacker utsikt, och god mat! Sen promenerade vi lite i staden innan vi fortsatte vår resa mot Blönduos. Innan vi lä...

Av Zandra - 11 december 2009 13:00

Igår kväll var det Fimmtudagspartí, kombinerat med avskedsfest för mig.  Eninar, Beggi och en av Beggis vänner kom. Vi  spelade ett roligt kortspel. Om man t.ex. fick upp en knekt var man tvungen att sjunga och dansa. Sången valdes av personen som va...

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards