isdrömmar

Direktlänk till inlägg 4 november 2009

Ett månvarv

Av Zandra - 4 november 2009 19:42

Idag har jag varit här exakt en månad. Och lämpligt nog var det fullmåne när jag kom, så jag tänkte att det blir lätt att se när jag varit här en månad.

Dock är det molnigt så jag ser ingen måne. Det är det ganska ofta här. Har dessutom regnat hela dagen.

Men kalendern säger i alla fall att det var en månad sedan jag satte min fot i Egilsstaðir och Eiðar för första gången.


Och hittills kan jag utvärdera vistelsen med att jag trivs bra och att jag lär mig så otroligt mycket. Min hjärna kommer nog växa ur huvudet snart, jag lär mig om hästar, kossor, isläand i allmänhet och jag lär mig språket.

Försöker i alla fall.

Idag åkte jag själv till stallet och fodrade hästarna. Eysteinn som äger gården var där och vi förstod varandra. Jag förstod vad han sa och jag kunde svara.

Nu var det inget särskilt komplicerat. Han talade om vilka hästar han redan matat, han berättade vilken grep som var bättre till höet och han frågade om inte Sibba var med mig.

Och till sist frågade han om allt var klart så vi kunde stänga igen stallet.


Vi fick åka hem på eftermiddagen idag. Sibba fick väldigt ont i magen. Hon bäddade ner sig i soffan, och jag värmde min vetekudde till henne. Den hjälpte faktiskt, så det var ju bra!


Vi red ut en tur i regnet idag för att titta på en ny grusväg som byggts. Det var faktiskt skönt att rida ut även om det regnade och dimman låg tät. Uppfriskande!

Jag red Trölli utanför rundeln idag också, fast inne i ridhuset, och Sibba hade longerlinan på. Väldigt läskigt var det, tyckte Trölli. Men spännande och roligt också!

Pegasus hade en svår dag, han hade bestämt att idag var det nog allt hans tur att bestämma. Så Sibba fick kämpa länge med honom innan han gjorde som hon ville.

Sen fick jag rida honom lite i rundeln och han krånglade en del då också. Sibba fick sitta upp, och han krånglade med henne också.

Men till slut gav han sig och vi kunde avsluta hans pass. Det blev ett ganska långt pass för honom idag. Jämfört med när hästarna gör rätt hela tiden. Man måste ju få honom att göra rätt innan man kan avsluta passet.

 
 
Anna

Anna

4 november 2009 19:56

Hehe ja precis, det är det jag har gjort tack och lov ;D
Gud vad häftigt, jag skulle också vilja göra det! (får väl görat efter att jag tagit studenten heh) är du där med en kompis då eller åkte du helt själv? Mysig dag verkar det som =)

http://www.stargirl.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

4 november 2009 19:57

Hehe jag säljer pensionsfonder i princip ;P lite udda men bra kollegor och bra att tjäna pengar ;D första jobbet jag haft, ever, så de e kul i alla fall =) alltid nåt liksom hehe

http://www.stargirl.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

4 november 2009 20:41

Ja, jag förstår ;-) vi är ett bra gäng på jobbet också så de e kul hehe

Åh, Gud vad härligt, att bara känna att man faktiskt kan försvinna från allt och vila upp sig och ha en stund för sig själv =) det låter väldigt härligt tycker jag hehe =)

http://www.stargirl.bloggplatsen.se

 
Vivi

Vivi

5 november 2009 09:02

Det är ju jättebra, då har du faktiskt lärt dig grunderna till språket på bara en månad ju! Duktig Zandra !!!

Hi hi ...ja jag känner mig väldigt tursam som har hittat en sådan pärla, världen finaste :) :) :)
Ohhh jag måste in och kika vad du skrev till honom *fniss*

Jo...2-3 år är helt absurt, ska ringa mamma idag och se om hon kan dra i lite tåtar och ev. fixa en tid tidigare hos sin tandläkare....

http://www.missvivis.se

 
Ingen bild

Bullberta

5 november 2009 11:48

Woho. Härligt med en hel månad. Det får ni fira extra i kväll =P Jag fick ett infall och tog bort min blogg. Bara sådär. Hehe. Men jag finns ju kvar på bdb och fejjan och så. Kraam!

 
Jag

Jag

5 november 2009 13:02

Vad friskt att besöka din blogg med dessa berättelser från vardagen. Hoppas det går bra för dig och att du berikas med många erfarenheter vartefter också.

MIn svägerska har hästar och jag är där då och då och rider. Det är magiskt.

Allt gott till dig//Sanna

http://sancha.bloggagratis.se

 
Vivi

Vivi

5 november 2009 14:13

Hi hi ...tittade precis på bilderna, de är ju underbara & roliga :D , speciellt den på Sibba & den äldre mannen, minen säger allt! *fniss*
Underbar kort på dig också, du var jättefin, älskade stövlarna! ...men vad försöker du göra där ett tag ....ett litet islänskt Zandratroll kanske ;) ??

http://www.missvivis.se

 
Vivi

Vivi

5 november 2009 14:21

Ta Sibba tillhjälp lite mer och öva med henne, som du säger kan du ju blanda språken!
Sedan får du inte underskatta användningen av kroppsspråket ;P

http://www.missvivis.se

 
maja

maja

8 november 2009 17:03

Hej! Lite spännande att läsa om hästarna :)!! Du har skrivit någon gång att du har ridit i rundeln, Men vad är det?
//Maja-Stina

http://maja88

 
M. Torbjörnsdotter

M. Torbjörnsdotter

15 november 2009 14:28

Ett månvarv är icke en månad, det är 27,3 dagar och det är 29,5 dagar mellan varje fullmåne. :D

http://torbjoernsdotter.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zandra - 15 december 2009 19:45

Väckarklockan ringde 03.50. Då hade jag sovit knappt 3.5 timmar. Hade svårt att somna igår kväll, lite resfeber kanske.Sibba skjutsade mig till Flygbussen och vi tog farväl av varandra. Hon sa att jag varit till stor hjälp och att jag var välkommen t...

Av Zandra - 14 december 2009 19:30

Vi gick upp strax före 9 och åkte till Sibbas mamma. Jag tittade klart på The Notebook, hann inte se slutet igår. Och Sibba sov en stund på soffan.Sen gav vi oss ut för att leta hästsportbutiker. Sibba skulle hitta jackor som hon och hennes blivande ...

Av Zandra - 13 december 2009 19:30

Vi hände i stugan till strax efter lunch. Sibbas pojkvän kom på besök. Dom satt och pratade och jag kikade på The Notebook på laptopen. Söt film.Resten av resan till Reykjavík var smärtfri. På ett ställe åkte vi ner i en dal där dimman låg tjock. Det...

Av Zandra - 12 december 2009 13:00

Vi kom iväg först vid lunchtid, så vi började med att äta lunch på en restaurang som låg högst upp i ett hus i Akureyri. Vi fick en vacker utsikt, och god mat! Sen promenerade vi lite i staden innan vi fortsatte vår resa mot Blönduos. Innan vi lä...

Av Zandra - 11 december 2009 13:00

Igår kväll var det Fimmtudagspartí, kombinerat med avskedsfest för mig.  Eninar, Beggi och en av Beggis vänner kom. Vi  spelade ett roligt kortspel. Om man t.ex. fick upp en knekt var man tvungen att sjunga och dansa. Sången valdes av personen som va...

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards