isdrömmar

Direktlänk till inlägg 19 november 2009

Hästmassage och crash test dummie

Av Zandra - 19 november 2009 19:04

Idag blev det inte mycket tid i stallet heller. Vi har varit i Egilsstaðir hela eftermiddagen och farit runt på olika ärenden.

Jag har bara ridit två hästar, Funi och Pegasus. Och det gick riktigt bra med båda!

Jag red Funi själv i ridhuset. Han är verkligen snäll och lyhörd. Och otroligt känslig, precis som Viktor.


Pegasus var på bra humör idag och gick precis som jag ville.

När jag gjorde iordning honom innan så upptäckte jag att han var otroligt spänd i sina nackmuskler, så jag masserad honom lite. Han tyckte att det var väldigt skönt och verkade lättad när jag mjukat upp musklerna.

Jag frågade Sibba om det kunde påverkat att han var på så gott humör och skötte sig så bra i ridhuset.

Men hon bara skrattade, och började skoja om att vi skulle skicka hästarna på spa. Hon verkade tycka hästmassage var oerhört fånigt.


Självklart kan hästar också bli stela i muskler precis som människor och behöva massage! Jag ska läsa på lite om hästmassage på nätet och använda Pegasus som försökskanin. Han verkade ju tycka om det.

Jag har kunnat hästmassage för massa år sen så jag behöver bara friska upp minnet lite.

Hade en period när jag stretchade och masserade min häst mycket.


Idag fick jag veta att även Dimmalimm ska åka hem. Hon är så ung, bara 3 år, så man kan inte köra för hårt med henne. Hon har lärt sig grunderna nu, och vi ska rida henne ute några gånger innan hon åker hem. Men sen behöver hon få lite semester och vila.

Duna åker snart hem, Trölli också, och nu även Dimmalimm. Alla mina tre favoriter.

Sibba sa att jag får hitta nya favoriter. Pegasus, Galdur och Funi ligger bra till. När Krummi kommit lite längre kan nog han också bli en favotir. Han verkar också vara en trevlig häst.

Sibba gillar inte alls Galdur, men hon gillade ju inte Trölli heller från början.


Härom dagen byggde jag en krasch-test-docka. Tänkte vänta med att skriva om den tills jag hade en bild, men det har inte blivit läge att fota.

Jag fyllde en overall med plast från rundbalar så det blev en gubbe. Vi ska sätta den på snót för hon är så opålitlig så Sibba vill inte att vi sätter upp en människa till att börja med.

Galdur fick äan att gå jungfrufärd med betaversionen av dockan. Den lutade mer och mer, och vi skrattade så vi vek oss dubbla. Stackars Galdur förstod inte varför vi skrattade så. Han gick så snällt och fint fast dockan hängde på sidan.

Jag byggde om den till version 2.0 med lite stabilare torso. Vi har inte hunnit testa den nya versionen än, men jag tror att den kanske kan behöva byggas om igen.

Jag döpte den till Sven-Göran!

 
 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

19 november 2009 21:20

Islänningar i allmänhet och hästtränare i synnerhet har nog inte samma syn på den tysta kommunikationen mellan människa och häst som vi har. Liksom alternativa behandlingar/skötsel.
Alla kan prat med sina hästar/djur, de vet bara inte om det!
Gör som du brukar, det blir bäst! Kanske kan Sibba lära något av dig också.
Kram!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Vivi

Vivi

20 november 2009 09:55

Jag tror helt klart på hästmassage, en kompis till mig har gjort de på sin sköthst för han har haft jätte problem med ryggen, utan streching och massage hade han nog tyvärr aldrig blivit riktigt bra och det var veterinären som ordinerade ! Så du kan ju faktiskt säga Sibba att tom veterinärerna i Sverige använder detta som en metod ;)

Ha ha ha...crashtest dummie...hi hi Sven Göran .. *fniss*
DET är humor !!

http://www.missvivis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zandra - 15 december 2009 19:45

Väckarklockan ringde 03.50. Då hade jag sovit knappt 3.5 timmar. Hade svårt att somna igår kväll, lite resfeber kanske.Sibba skjutsade mig till Flygbussen och vi tog farväl av varandra. Hon sa att jag varit till stor hjälp och att jag var välkommen t...

Av Zandra - 14 december 2009 19:30

Vi gick upp strax före 9 och åkte till Sibbas mamma. Jag tittade klart på The Notebook, hann inte se slutet igår. Och Sibba sov en stund på soffan.Sen gav vi oss ut för att leta hästsportbutiker. Sibba skulle hitta jackor som hon och hennes blivande ...

Av Zandra - 13 december 2009 19:30

Vi hände i stugan till strax efter lunch. Sibbas pojkvän kom på besök. Dom satt och pratade och jag kikade på The Notebook på laptopen. Söt film.Resten av resan till Reykjavík var smärtfri. På ett ställe åkte vi ner i en dal där dimman låg tjock. Det...

Av Zandra - 12 december 2009 13:00

Vi kom iväg först vid lunchtid, så vi började med att äta lunch på en restaurang som låg högst upp i ett hus i Akureyri. Vi fick en vacker utsikt, och god mat! Sen promenerade vi lite i staden innan vi fortsatte vår resa mot Blönduos. Innan vi lä...

Av Zandra - 11 december 2009 13:00

Igår kväll var det Fimmtudagspartí, kombinerat med avskedsfest för mig.  Eninar, Beggi och en av Beggis vänner kom. Vi  spelade ett roligt kortspel. Om man t.ex. fick upp en knekt var man tvungen att sjunga och dansa. Sången valdes av personen som va...

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards