isdrömmar

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2009

Egilsstaðir

Av Zandra - 4 oktober 2009 16:24

Nu är alla prickar och streck tillbaka, för nu har jag ställt upp min egen dator :)


I förmiddags anlände jag med flyg till Egilsstaðir.

I ett litet propeller-flygplan. Och jag var ganska nervös när jag klev ombord. Jag har lätt för att bli både sjösjuk och åksjuk, och jag har hört att man kan bli illamående i såna där små plan.

Att det satt en kräkspåse i fickan på sätet framför mig gjorde inte saken bättre.

Men jag blev förvånad, det där propellerplanet var mycket bekvämare att flyga med än jet-plan. Det blir mycket mer G-krafter när man lyfter och landar med ett jet-plan. Jag vill nog också påstå att det bullrar mer medan man flyger.

Dessutom hade det här planet en jättegullig steward. En äldre herre som var supertrevlig och bjöd passagerarna på vatten, kaffe, te, och så fick man en chkladbit till!

Så propellerplanet får 5 hästskor av 5 möjliga!

 


När jag anlände till Egilsstaðir blev jag upplockad av några av Sibbas kompisar. Vi åkte förbi en bensinmack och jag köpte ett isländskt telefonkort. Mitt isländska nummer: +354 8475083

Men bäst om ni vill ringa mig är att använda Skype, som man kan ladda ner gratis på deras hemsida. Det är gratis att ringa genom det. Men du behöver mikrofon till din dator.

Mitt användarnamn på Skype är: memento.ignema


Testade skype på iPhonen förut och fick äntligen prata med pojken. Det var skönt att höra hans röst. Han sa att katterna också saknade mig, att de gick runt och ropade efter mig.


När jag införskaffat mitt telefonkort åkte vi till stallet där Sibba hade ridlektioner för små barn. Det var mest pojkar i ridgruppen. I Sverige hade det troligen bara varit flickor.

Jag gick runt i stallet och klappade på söta islandshästar medan Sibba avslutade sin lektion. Jag pratade med ägaren av gården som bara pratade isländska. Han sa att han inte kunde ett ord engelska. Jag förstod faktiskt lite vad han sa. Det var något med hans språk som var mycket lättare att förstå än de andra islänningarna jag lyssnat på hittills.

Jag förstod absolut inte allt, men sammanhanget.

När Sibba var färdig med sin lektion åkte vi hem till henne med mina väskor och käkade lunch.

Nu är hon tillbaka i stallet, hon har ridlektioner resten av eftermiddagen, och jag ska installera mig här.


Jag hade trott att jag skulle bo på en gård. Så är icke fallet. Sibba bor i en ganska stor radhusliknande lägenhet i Egilsstaðir. Sen har hon egna hästar i ett stall där vi inte varit ännu.

Ibland jobbar hon i stallet där jag var idag, men inte så ofta. Och ibland kommer vi att jobba på en bondgård lite längre bort här. Kanske 5-10 min med bil.


När Sibbas mamma lämnade mig på flygplatsen sa hon att jag nu skulle så långt från Reykjavík som man kunde komma på Island.

I Reykjavík träffade jag visserligen mest folk på flygplatsen, men det kändes på något vis stelare där.

Här ute på landsbyggden verkar alla mer öppenhjärtiga.

Det är fint i Egilsstaðir, jag tror att jag kommer trivas bra här. Terrängen är lite kuperad, och det finns fasktiskt en hel del träd. Och gräs. Så här är det inte bara kargt och kalt som på många andra ställen på Island.

Kikar ut genom fönstret och ser att det snöar lite lätt.

Nåja, vi får väl se om den försvinner om några dagar, kanske blir den kvar hela vintern. Men det tror jag inte. Vädret skiftar väldigt snabbt här på Island.

 
 
Vivi

Vivi

4 oktober 2009 18:03

Wow coolt, du kan ju islänska...iaf lite!! Duktig du är, det låter som ett så otroligt svårt språk! Kan tänka mig att Egilsstadir har en massa sköna orginal, riktiga islänningar med hår på bröst och i ansikte ;P
Hoppas verkligen att du trivs och ta massa bilder!!
Kramar

http://www.missvivis.se

 
Ingen bild

Siri

4 oktober 2009 19:59

Skönt att det känns bra. Hoppas resten av tiden blir fantastisk. Jag längtar också efter hästarna, det är så tomt utan dem. Det har tydligen kommit en ny häst på Lappdals. Skuggi som är bror med Gustur. Måste dit och rida vid tillfälle. Saknar dig vännen!

 
Ingen bild

Björn L

4 oktober 2009 20:34

Åååh, du kommer ha det underbart :D
Se till att lära dig isländska flytande nu!

Björnkram

P.s Ska se om jag lyckas skicka över en bulle...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zandra - 15 december 2009 19:45

Väckarklockan ringde 03.50. Då hade jag sovit knappt 3.5 timmar. Hade svårt att somna igår kväll, lite resfeber kanske.Sibba skjutsade mig till Flygbussen och vi tog farväl av varandra. Hon sa att jag varit till stor hjälp och att jag var välkommen t...

Av Zandra - 14 december 2009 19:30

Vi gick upp strax före 9 och åkte till Sibbas mamma. Jag tittade klart på The Notebook, hann inte se slutet igår. Och Sibba sov en stund på soffan.Sen gav vi oss ut för att leta hästsportbutiker. Sibba skulle hitta jackor som hon och hennes blivande ...

Av Zandra - 13 december 2009 19:30

Vi hände i stugan till strax efter lunch. Sibbas pojkvän kom på besök. Dom satt och pratade och jag kikade på The Notebook på laptopen. Söt film.Resten av resan till Reykjavík var smärtfri. På ett ställe åkte vi ner i en dal där dimman låg tjock. Det...

Av Zandra - 12 december 2009 13:00

Vi kom iväg först vid lunchtid, så vi började med att äta lunch på en restaurang som låg högst upp i ett hus i Akureyri. Vi fick en vacker utsikt, och god mat! Sen promenerade vi lite i staden innan vi fortsatte vår resa mot Blönduos. Innan vi lä...

Av Zandra - 11 december 2009 13:00

Igår kväll var det Fimmtudagspartí, kombinerat med avskedsfest för mig.  Eninar, Beggi och en av Beggis vänner kom. Vi  spelade ett roligt kortspel. Om man t.ex. fick upp en knekt var man tvungen att sjunga och dansa. Sången valdes av personen som va...

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards