isdrömmar

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2009

Skyr

Av Zandra - 7 oktober 2009 14:58

Nu har jag äntligen fått smaka på Islands berömda "Skyr". Y på isländska uttalas i, och de har inga sje-ljud, så man uttalar både s'et och k'et. Skir blir det då.

Den vi har här har vaniljsmak, men jag tror den kanske finns i andra smaker också?

Väldigt gott är det i alla fall. Det är som en sorts tjock söt yoghurt. Den har låg fetthalt, och hög proteinhalt. Om man blandar ut den med lite mjölk så den blir mer rinnig är det jättegott att äta med flingor på morgonen.

Skyr får 5 hästskor av 5 möjliga!

 


Imorse åkte vi till kossorna igen och fodrade, mockade och mjölkade. Idag var det lite lättare för de fick hö istället för ensilage. Det väger inte lika mycket.

När allt var klart skulle det "möbleras om" lite i boxarna. Det blev ett väldigt ståhej, alla skulle nosa på nykomlingarna och nykomlingarna ville nosa på alla nya vänner.


Sen drev vi en stor flock får från gården ner till en stor hage. Det var en bit och fåren går inte alltid som vi tänkt. Men det gick bra och förutom 3 envisa fårskallar (haha) gick alla in snällt i hagen, till slut.

De sista tre förstod nog inte vilken väg de andra kommit så det blev en del spring fram och tillbaka innan de också hittade in i hagen.


Nu har jag och Sibba ätit lite lunch och ska fara till stallet.

Vet inte om jag sagt det, men Island ligger två timmar efter Sverige i tiden. Så här är klockan 13, hos er är den 15.

När ni ställer tillbaka till vintertid sista söndagen i oktober kommer det bara skilja en timme.

Lite besvärligt är det nu, för när vi är klara med middag och sånt här har klockan blivit ganska mycket i Sverige. Det blir dumt när man vill ringa till varandra och så. Tur jag har en pojkvän som är uppe ganska länge på kvällarna så vi har fått prata lite ändå.

 
 
Vivi

Vivi

7 oktober 2009 15:33

Mmmmm "SkirSkyr" lät gott, lät som gnt som skulle avra perfekt att blanda smoooothies på!

Jo, envisa får (och fårskalalr :P) har jag mycket erfarenhet av ;)

Jag ska nog baka småkakor till morfar eftersom vi ska ta med oss dem i bilen till Växjö. Jag tar med några påsar så han har och pojken ska baka frallor till honom. Det är så han alltid har ngt hemma att tugga på när han blir sugen, han är alldeles för mager :(

http://www.missvivis.se

 
Vivi

Vivi

7 oktober 2009 15:39

Hmmm distrikt ? *letar i minnesbanken* den får jag kolla upp, älskar filmtips ;D

http://www.missvivis.se

 
Ingen bild

Sanna

7 oktober 2009 18:20

Hej tjejen, jag har precis uppdaterat mig om ditt isländska liv :) Va bra du skriver, man vill bara läsa mer :) Fortsätt så. Lär oss gärna lite isländska också så vi kan prata med dig när du kommer hem *ler* KRAM KRAM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zandra - 15 december 2009 19:45

Väckarklockan ringde 03.50. Då hade jag sovit knappt 3.5 timmar. Hade svårt att somna igår kväll, lite resfeber kanske.Sibba skjutsade mig till Flygbussen och vi tog farväl av varandra. Hon sa att jag varit till stor hjälp och att jag var välkommen t...

Av Zandra - 14 december 2009 19:30

Vi gick upp strax före 9 och åkte till Sibbas mamma. Jag tittade klart på The Notebook, hann inte se slutet igår. Och Sibba sov en stund på soffan.Sen gav vi oss ut för att leta hästsportbutiker. Sibba skulle hitta jackor som hon och hennes blivande ...

Av Zandra - 13 december 2009 19:30

Vi hände i stugan till strax efter lunch. Sibbas pojkvän kom på besök. Dom satt och pratade och jag kikade på The Notebook på laptopen. Söt film.Resten av resan till Reykjavík var smärtfri. På ett ställe åkte vi ner i en dal där dimman låg tjock. Det...

Av Zandra - 12 december 2009 13:00

Vi kom iväg först vid lunchtid, så vi började med att äta lunch på en restaurang som låg högst upp i ett hus i Akureyri. Vi fick en vacker utsikt, och god mat! Sen promenerade vi lite i staden innan vi fortsatte vår resa mot Blönduos. Innan vi lä...

Av Zandra - 11 december 2009 13:00

Igår kväll var det Fimmtudagspartí, kombinerat med avskedsfest för mig.  Eninar, Beggi och en av Beggis vänner kom. Vi  spelade ett roligt kortspel. Om man t.ex. fick upp en knekt var man tvungen att sjunga och dansa. Sången valdes av personen som va...

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards