isdrömmar

Direktlänk till inlägg 8 oktober 2009

Hästar hästar hästar

Av Zandra - 8 oktober 2009 23:36

Efter lunch har vi tränat alla "våra" hästar i stallet. Sibba började med att ta ut en skäck (fläckig häst) i ridhuset och longera den medan jag mockade några boxar. (Några = 10)
Jag red Tick igen, som inte heter Tick, utan Tickn. Nu vet jag hur det stavas också: Tign.
Jag har också fått lära mig att unghäst heter trippi, lite osäker på stavningen bara.
Idag red jag Tign utanför rundeln utan att Sibba ledde mig. Hon red istället en häst framför och jag övade Tign på atta sakta ner och stanna på kommando. Hon är duktig, men jag känner mig lite osäker efter gårdagens incedent. Inte för att jag är rädd för att hon ska börja studsa runt, det kommer hon göra förr eller senare. Men jag är så osäker på vad man kan och ska göra med unghästar. Hur man tillrättavisar dem eller lugnar ner dem.
Allt med unghästträning måste vara svart och vitt. Rätt och fel, och man måste få hästen att själv välja det bättre rätta alternativet. Därför måste man vara väldigt konsekvent och tydlig när man ger den kommandon. Det är väldigt svårt att vara tydlig med någon man inte riktigt kan själv. Och jag kan definitivt inte röstkommandona.


Jag lär mig lika mycket som hästarna av den här träningen, så mycket är säkert. Men jag tror hästarna lär sig snabbare än vad människor gör. De är klyftiga djur när det kommer till inlärning.
Islänningar har också en syn på djur som gör att de får vara just djur. Man personifierar dem inte och tramsar med dem som vi ofta gör i Sverige.
Sen finns det så klart nackdelar med allt. Alla islänningar tränar inte sina hästar lika väl som Sibba gör, just för att de gör så stor skillnad på människa och djur.


Efter Tigns träning tog vi ut det söta grå stoet i ridhuset. Hon heter Grána. Uttalas Grauna, och grá betyder just grå.
Jag fick rida henne i rundeln och vi övade på att stanna från skritt och trav. Hon har aldrig gjort det genom kommando från ryttare på ryggen förut, men hon förstod direkt. Hon är väldigt känslig, man behöver i princip bara tänka vad hon ska göra.


Sen var det en spännade dag för Trollet också. Han fick för första gången en ryttare på ryggen. Men han var så duktig så. Vi övade bara inne i stallet till att börja med.
Jag fick sitta upp och Sibba ledde mig ett varv åt varje håll i stallet.
Ägaren av stallet tittade på när jag satt upp och undrade om jag tränade gymnastik. Det var väl en komplimang!
Jag upptäfckte också att Trollet tycker väldigt mycket om att bli kliad i manen. Jag försöker göra det när jag pysslar med honom för att lugna honom. Han älskar när man står och kliar. Även svansen tycker han om när man kliar åt honom.


Idag har vi också flyttat de två hästarna vi skulle flyttat i måndags. En fick åka till stallet från betet, och en annan fick åka till betet från stallet. Dessa två hästar är Sibbas och är vana att bli hanterade, så det gick så bra att lasta på och av.


Jag hade med kameran till stallet också, så nu får ni lite hästbilder!
Kika in här
Tyvärr inga bilder på "våra" hästar. Men väl en bild på min nya kärlek. Jag träffade honom för första gången igår, och det var kärlek vid första ögonkastet. Han är så vacker så andan går ur en när man ser på honom. Jag vill ta med honom hem!
Men jag tror inte han kan bo på balkongen...
Det är ingen häst jag får rida, det är en kille som tränar honom.
Men det är en väldigt social häst. Vi har gosat lite i stallet.
Neisti heter han, och är bror till Tign. Neisti betyder gnista.


Fåren som också syns på bild har en lite kul men också tragisk historia. Den största som står upp på bilden är en riktig tjockis. Så fet att en dag när hon lagt sig i hagen kunde hon inte komma upp. Hon blev liggande på rygg och höll på att stryka med.
Därför får hon nu stå inne, och det andra fåret är sällskap.


Idag är jag väldigt väldigt trött. Min kropp är inte van att få jobba så här. Musklerna börjar säga ifrån också. Nåja, kroppen vänjer sig väl, och jag kommer bli stark som en oxe!

 
 
Vivi

Vivi

9 oktober 2009 09:00

Jag gilalr att Islänningarna har så bra namn på sina djur, namn som betyder ngt :)
Min islandshäst hette Frami, det ska betyda framtid på Islänska, stämmer det :) ?

http://www.missvivis.se

 
Ingen bild

Dennis

9 oktober 2009 10:22

Ah fan vad sköna bilder, känner konkurrens när det gäller Neisti, :) kramar

 
Ingen bild

Linna

11 oktober 2009 14:47

Haha, du kommer vara stark som få =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zandra - 15 december 2009 19:45

Väckarklockan ringde 03.50. Då hade jag sovit knappt 3.5 timmar. Hade svårt att somna igår kväll, lite resfeber kanske.Sibba skjutsade mig till Flygbussen och vi tog farväl av varandra. Hon sa att jag varit till stor hjälp och att jag var välkommen t...

Av Zandra - 14 december 2009 19:30

Vi gick upp strax före 9 och åkte till Sibbas mamma. Jag tittade klart på The Notebook, hann inte se slutet igår. Och Sibba sov en stund på soffan.Sen gav vi oss ut för att leta hästsportbutiker. Sibba skulle hitta jackor som hon och hennes blivande ...

Av Zandra - 13 december 2009 19:30

Vi hände i stugan till strax efter lunch. Sibbas pojkvän kom på besök. Dom satt och pratade och jag kikade på The Notebook på laptopen. Söt film.Resten av resan till Reykjavík var smärtfri. På ett ställe åkte vi ner i en dal där dimman låg tjock. Det...

Av Zandra - 12 december 2009 13:00

Vi kom iväg först vid lunchtid, så vi började med att äta lunch på en restaurang som låg högst upp i ett hus i Akureyri. Vi fick en vacker utsikt, och god mat! Sen promenerade vi lite i staden innan vi fortsatte vår resa mot Blönduos. Innan vi lä...

Av Zandra - 11 december 2009 13:00

Igår kväll var det Fimmtudagspartí, kombinerat med avskedsfest för mig.  Eninar, Beggi och en av Beggis vänner kom. Vi  spelade ett roligt kortspel. Om man t.ex. fick upp en knekt var man tvungen att sjunga och dansa. Sången valdes av personen som va...

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards