isdrömmar

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2009

En tur till stallet

Av Zandra - 11 oktober 2009 22:30

Det blev en tur till stallet idag på eftermiddagen. Egentligen är söndagar min lediga dag, men jag behövde komma ut och få lite luft och komma igång lite. Och jag hade inget att göra.

Vi släppte ut hästarna och mockade. Sedan tog vi kaffepaus. Ja jag dricker ju inte kaffe då, jag dricker te.

Här är ingen stress. Här tar man ofta kaffepaus, långa pauser.

Jag kan tycka att det skulle vara skönare att jobba undan och komma hem lite tidigare på kvällen. Men vi kan inte ge hästarna mat för tidigt heller. Men det skulle vara skönt att vara klar med allt annat lite tidigare, då hade vi kunnat vara hemma till 18 varje dag.

Men i veckan som gått nu har klockan varit 19-20 när vi kommit hem. Vi åker hemifrån vid 8 på morgonen, så det blir långa dagar.


Min ömma moder undrade om hästarna stod inne. Det gör dem, vi släpper ut dem i en stor hage en stund varje dag så de får beta lite och springa av sig.

Många av hästarna här är inte direkt tama. Det skulle vara stört omöjligt att fånga dem i hagen när man ska träna dem. Det är svårt att få tag i vissa till och med inne i boxen.

De flesta unghästarna är aldrig hanterade av människor innan de kommer på inridning. Så de är ganska stirriga och studsiga.

Jag har fått lära mig hur man fångar en unghäst i boxen, hur man tar på grimman på en unghäst, hur man borstar en unghäst, hur man sadlar en unghäst, hur man tränsar en unghäst, hur man leder en unghäst, hur man får en unghäst att gå dit man vill, hur man sitter upp på en unghäst, hur man stannar en unghäst, osv osv osv.

Man kan inte bara göra som vanligt med en häst som inte är van vid människor.


Nu på kvällen har jag bakat chokladmuffins med hallon i. Mums!

Men det blir nog sängen tidigt ikväll, är trött. Och jag antar att vi ska till kossorna imorgon igen.


Jag har märkt att klockan här på bloggen går svensk tid, den känner inte av att jag har en annan tid på min dator. Så om ni undrar varför jag bloggar så sent får ni bara dra ifrån två timmar så får ni den verkliga tiden för inlägget. Det går ju att ändra tiden, men jag har inte gjort det på tidigare inlägg, så jag gör det inte nu heller.

När ni ställer om till vintertid igen sista söndagen i oktober kommer jag bara att vara en timma efter er.

 
 
S

S

11 oktober 2009 23:31

Vill tacka för din kommentar på min blogg. Den värmde ett ledset hjärta just idag.
Känns lite bättre att gå och försöka sova nu.
Ha det bra och var rädd om dig!
Kram!

http://maskrosflickan.bloggagratis.se

 
Din Ömma Moder

Din Ömma Moder

12 oktober 2009 10:15

Så söt hon är, Sibba!
Alla på bilderna utstrålar snällhet och trevlighet, på något vis.
Det är sannerligen ingen semesterresa du har farit iväg på! Upp tidigt - sent i säng. Nästan som Askungen.
Verkligen ett häftigt miljöombyte! Och så mycket du för lära dig!
Låter skönt med ingen stress. De är kloka Islänningarna som anammat att göra arbetsuppgifterna i maklig takt med många pauser, istället för att jäkta på för att få en ledig stund, där man ändå är för trött för att njuta av den!
Nu ska jag stoppa in några plåtar med bröd i ugnen.
Kramar!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Vivi

Vivi

12 oktober 2009 12:37

Ha ha ...hejja Brynja!
Det är ju skönt att ändå ha saker att göra hela dagarna, kanske hade hemlängtan blivit jobbigare om du hade haft mer "dötid" ?

http://www.missvivis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zandra - 15 december 2009 19:45

Väckarklockan ringde 03.50. Då hade jag sovit knappt 3.5 timmar. Hade svårt att somna igår kväll, lite resfeber kanske.Sibba skjutsade mig till Flygbussen och vi tog farväl av varandra. Hon sa att jag varit till stor hjälp och att jag var välkommen t...

Av Zandra - 14 december 2009 19:30

Vi gick upp strax före 9 och åkte till Sibbas mamma. Jag tittade klart på The Notebook, hann inte se slutet igår. Och Sibba sov en stund på soffan.Sen gav vi oss ut för att leta hästsportbutiker. Sibba skulle hitta jackor som hon och hennes blivande ...

Av Zandra - 13 december 2009 19:30

Vi hände i stugan till strax efter lunch. Sibbas pojkvän kom på besök. Dom satt och pratade och jag kikade på The Notebook på laptopen. Söt film.Resten av resan till Reykjavík var smärtfri. På ett ställe åkte vi ner i en dal där dimman låg tjock. Det...

Av Zandra - 12 december 2009 13:00

Vi kom iväg först vid lunchtid, så vi började med att äta lunch på en restaurang som låg högst upp i ett hus i Akureyri. Vi fick en vacker utsikt, och god mat! Sen promenerade vi lite i staden innan vi fortsatte vår resa mot Blönduos. Innan vi lä...

Av Zandra - 11 december 2009 13:00

Igår kväll var det Fimmtudagspartí, kombinerat med avskedsfest för mig.  Eninar, Beggi och en av Beggis vänner kom. Vi  spelade ett roligt kortspel. Om man t.ex. fick upp en knekt var man tvungen att sjunga och dansa. Sången valdes av personen som va...

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards