isdrömmar

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2009

Hästar på rymmen

Av Zandra - 17 oktober 2009 01:03

Imorse var det lite lättare i ladugården. Behövde inte köra ut någon ensilage idag. Bara att släpa över det som kossorna ratat till tjurarna, och kossorna fick hö idag.

Vi var klara ganska snabbt.


Idag har jag ridit ut själv på Duna igen. Hon är en väldigt trevlig häst, om man är bestämd och tydlig med vad man vill. Hennes ägare kan nog inte så mycket om hästar. För om man inte vaktar på henne försöker hon tvärvända och sticka hem när man går från gården.

Hon går som om hon är full medan hon försöker vända om och jag manar henne framåt. Men hon är inte svårövertald alls. Jag korrigerar henne vid minsta antydan till olydighet. Hon vet att det inte är någon idé så det blir aldrig någon diskusion. Hon gör som jag säger.

Och när vi väl kommit en bit är hon sååååå nöjd med att komma ut på tur och frustar så!


Jag har också ridit Trölli i rundeln. Idag släppte Sibba loss longerlinan och jag fick styra själv och öva på att svänga och stanna. Han är så duktg och fattar snabbt. Han blir goare och goare för var dag. Har börjat gilla oss nu när han insett att vi inte vill äta upp honom.

Sibba trodde inte på honom från början. När jag kom hit sa hon att han var ett hopplöst fall. Men jag såg att han ville lära sig. Och nu är även Sibba imponerad av honom.

Jag tror han kommer bli en bra nybörjarhäst en dag när han blivit mer trygg.

Han är så hemskt snäll! Det är lite LilleMan över honom.

LilleMan är min kära häst som jag hade i 10 år.


Sen var det Viktors tur. Det gick inte så bra för mig. Han lyssnade inte riktigt. Men när Sibba satt upp såg det så klart hur lätt ut som helst.

Men det är inte hans fel at det inte gick bra när jag red. Jag spänner mig för att jag förväntar mig att han ska göra något. Idag var han lite stirrig för att en av killarna i stallet tränade en häst i rundeln medan vi red i ridhuset.

Och när han blev stirrig blev jag spänd. Han kunde inte stå still utan trippade bara runt.

Jag och Sibba pratade om det att det nog var för att jag spände mig.

Jag tog ett djupt andetag och släppte efter i varje muskel, och vips stod hästen still hur avslappnat som helst. Tänk att de känner av ryttaren så väl!

Jag visste att man påverkar hästen om man spänner sig, men det här var så extremt tydligt. Jag fick det verkligen svart på vitt. När jag spänner mig vet inte han vad jag vill. Det blev en riktig AHA-upplevelse.


Det bor en liten mus i sadelkammaren här. Kaffon tyckte det var jättespännande när den var framme och kilade längs väggarna. Den finns med bland gårdagens bilder!


När vi skulle ta in hästarna idag fanns inga hästar i hagen. De hade smitit. Någon hade öppnat en grind och glömt stänga. Så det blev ett himla jagande och springande innan vi fick in dem. Konditionen är inte den bästa. Här hämtar man aldrig hästarna och leder dem, här driver man dem som en flock. Väldigt praktiskt faktiskt.

Som när vi flyttade en hästflock härom dagen. Det hade tagit en himla tid om vi skulle leda alla hästar och sen gå tillbaka och hämta fler från flocken. Det var ganska långt till nya hagen.  Och hästarna vet hur de ska göra, håller ihop flocken och så när man driver dem.

Hästarna tyckte så klart det var buskul att vara på rymmen och ville inte alls komma in.

Men till slut stod alla i sina boxar och vi kunde fodra.


Idag lagade jag köttfärssås åt oss. Det blev riktigt gott! Jag är nog ganska duktig på att laga mat också.

Det är jättekul att åka till affären här när vi handlar. De har så mycket spännande saker. Mycket som är väldigt amerikasnke. Men det är ganska vanligt att hitta svenska saker också. Som Pågens kanelgifflar t.ex

Och jag vet inte hur jag ska kunna överleva utan Skyr i Sverige.

Tror att Skyr kan vara ungefär jämlikt med kvarg. Har för mig att jag sett smaksatt Kesella någon gång, om det finns med vaniljsmak så kanske jag överlever.

 
 
Vivi

Vivi

17 oktober 2009 17:55

Men...så slarvigt att lämna grinden öppen! ..men visst sådana saker händer väl ibland, annars kan ju hästar bli nästan lika duktiga rymmare som får ;)

Njae...går ite på hemförsäkringen som jag förståt, den har ju gått sönder, så det räknas inte riktigt som olycka på det sättet, men det kan gå på gnt som kallas dolda fel försäkring som man har när man köper hus, vi har ju bott här så kort tid.

Ha ha .... jaaa!! Så hade jag ju kunnat göra !!!
Nu ska jag kolla länken du skickade !
Kram!

http://www.missvivis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zandra - 15 december 2009 19:45

Väckarklockan ringde 03.50. Då hade jag sovit knappt 3.5 timmar. Hade svårt att somna igår kväll, lite resfeber kanske.Sibba skjutsade mig till Flygbussen och vi tog farväl av varandra. Hon sa att jag varit till stor hjälp och att jag var välkommen t...

Av Zandra - 14 december 2009 19:30

Vi gick upp strax före 9 och åkte till Sibbas mamma. Jag tittade klart på The Notebook, hann inte se slutet igår. Och Sibba sov en stund på soffan.Sen gav vi oss ut för att leta hästsportbutiker. Sibba skulle hitta jackor som hon och hennes blivande ...

Av Zandra - 13 december 2009 19:30

Vi hände i stugan till strax efter lunch. Sibbas pojkvän kom på besök. Dom satt och pratade och jag kikade på The Notebook på laptopen. Söt film.Resten av resan till Reykjavík var smärtfri. På ett ställe åkte vi ner i en dal där dimman låg tjock. Det...

Av Zandra - 12 december 2009 13:00

Vi kom iväg först vid lunchtid, så vi började med att äta lunch på en restaurang som låg högst upp i ett hus i Akureyri. Vi fick en vacker utsikt, och god mat! Sen promenerade vi lite i staden innan vi fortsatte vår resa mot Blönduos. Innan vi lä...

Av Zandra - 11 december 2009 13:00

Igår kväll var det Fimmtudagspartí, kombinerat med avskedsfest för mig.  Eninar, Beggi och en av Beggis vänner kom. Vi  spelade ett roligt kortspel. Om man t.ex. fick upp en knekt var man tvungen att sjunga och dansa. Sången valdes av personen som va...

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards