isdrömmar

Kallblodiga fågelmördare och ingenting-väder

Av Zandra - 17 oktober 2009 20:45

Sovmorgon idag, skönt!

När jag skulle gå upp och göra frukost till oss hittade jag en present från Sibbas katt på balkongen utanför matrummet. En död fågel. Katten verkade bara ha ätit hjärtat, resten av fågeln var intakt.

En finsmakare minsann.

En av de första dagarna jag var här så hade katten släpat in fåglar i källaren och ställt till en himla röra, men inte ätit upp dem.

Och dessutom hade hunden sprungit ner där och använt källaren som toalätt. Han förstod inte skollnades på källaren och utomhus. Då var inte Sibba så glad i sina djur kan jag säga.

Men varken hunden eller katten har gjort om sina bravader. De verkade fatta att det inte var ok.

När vi ätit frukost åkte vi till Egilsstaðir för att lämna bilen på verkstad och få oljan bytt. Alla här har enorma bilar. Har bara sett ett fåtal vanliga.

På verkstaden hade de inte tid direkt, så vi åkte en tur runt staden så jag fick se lite mer av den. Den är verkligen pytteliten, men det fanns en klädbutik med väldigt fina moderiktiga kläder. Vi var inne där och kikade. Såg en klänning jag gärna hade köpt, men alla kläder var väldigt dyra.

Sen tog vi en tur till apoteket. Det var ett mycket roligare apotek än de i Sverige. Det liknade mer en kosmetika-butik med rad efter rad med hyllor fyllda med olika krämer för att göra dig vacker, parfymer, smink, nagellack.

Jag hittade schampo och balsam med kokosdoft som inte var särskilt dyra. Jag älskar kokosdoft så jag slog till och köpte en flaska av var! Kostade väl ungefär 60 kr/st och det var ganska stora flaskor.

Sedan var det dags att åka tillbaka till verkstaden och vi väntade där medan de bytte oljan. Tog väl en kvart ungefär.

När det var klart for vi hem för att byta om till stallkläder, och så åkte vi till stallet och släppte ut hästarna. Sen åkte vi och hämtade en trailer, och sen till ett annat ställe och hämtade en ny häst.

Ett jättesött sto. Helt svart med 4 vita ben, och en vit halvmåne under magen, som en sadelgjord ungefär, och en liten vit toffs i manen. Dimmalimm heter hon. Namnet kommer från en sago-karaktär. Det finns en isländsk barnbok som heter Dimmalimm.

Hon är väldigt skygg, och är nog knappt hanterad alls.

När vi installerat henne i sin nya box och mockat övriga boxar var det dags att ta in våra hästar och fodra.

Idag har det varit ingenting-väder. Ingen sol, ingen vind, bara helt grått. Inte mörkgrått som att det ska komma regn, och inte ljust som om det håller på att klarna upp. Det har bara varit helt stilla idag. Inget väder alls helt enkelt. Det var som om ett lock av stillhet och tystnad lagt sig över nejden.

Dock har temperaturen varit riktigt behaglig, en kille i stallet sa att det varit hela 15 grader under dagen.

Vivi

18 oktober 2009 10:40

Naahhh...kissen ville ju bara ge dig en present... :) men ja... verkligen en finsmakare :)

Vad gullig du är !! Jag tycker själv inte jag har ngn speciell klädsmak, de bara blir liksom ;)

Får verkligen kolla upp den där tjejen, tyvärr kostar ju tågresa och boende en del också , vi får se hur vi gör med fotograf , men alla tips är välkomna ;)

Ha ha ha....vad jag skrattade när jag såg länken, ibland får man verklige igen, rätt åt grabbarna!!!