isdrömmar

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2009

Inga kossor idag

Av Zandra - 19 oktober 2009 10:32

Sibba har fått en redig förkylning. Vi var uppe nu och käkade frukost. Hon verkade riktigt risig. Så hon sjukskrev sig från kossorna, och jag behövde inte åka heller. Sibbas pappa tar hand om kossorna.

Jag gav henne en Ipren och nu har hon gått och lagt sig igen. Hästarna kan vi nämligen inte hoppa över.


Jag kunde gått och lagt mig igen, men jag tänkte att, va fasen, jag är ju redan vaken.

Ska passa på att läsa lite i en bok om horsemanship jag fått låna av Sibba. Det är nämligen så hon tränar sina hästar.


Ska nog ta hand om vårt berg av disk sen middagen igår också så hon slipper det.


Nu när jag inte har något annat att skriva om kan jag passa på att berätta något jag glömt berätta om. Island har ju lite speciella maträtter här. I förra veckan åt de fårskalle till middag på hästgården där vi jobbar. Tack och lov att vi inte var inbjudna på middag. Jag skulle inte gilla att min mat tittade på mig från tallriken.

En annan isländsk specialitet är fårtestiklar.

När vi var inne i huset på gården och värmde vår lunch i förra veckan stod frun i huset och sydde ihop fårpungar. Ull och allt satt kvar på dem. Undrar hur de tillagas?


Ytterligare en isländsk specialitet är rutten haj. Man fiskar upp en särskild sorts haj som är giftig att äta när den är färsk. Sen grävs den ner i marken. Upp till ett halvår tror jag. Sen tar man upp den och styckar den och spänner upp köttet och hänger det så det får torka. Sen skärs det i små tärningar, och minns jag inte helt fel lägger man det även i någon sorts lag sen.

Deras motsvarighet till surströmming, fast värre.

 
 
Ingen bild

Linna

19 oktober 2009 11:59

Huva för rutten haj! Det låter inte som en så väldigt lockande speciealmat de har där. Förmodligen är det jättegott eller något, eftersom de äter det =P

 
Vivi

Vivi

19 oktober 2009 13:11

Hrm....ja jag skulle nog inte kalla det där delikatesser direkt ...bläää! Har själv hört att viss haj är giftig, men att man då lägger den i mjölk, inte låter den ruttna :P

Oj...jobbigt! Måste vara lite läskigt att rida igenom sådana högar ockå ...kan det inte typ ...gömma sig saker i dem ?

Mmmm....Nemi rockar ;)

Ha ha ...under-bar ...du e rolig du :P *fniss*

http://www.missvivis.se

 
Din ömma Moder

Din ömma Moder

19 oktober 2009 21:37

Hoppas inte du blir smittad av Sibbas förkylning!
Jag har hört talas om de Isländska specialitéerna genom "min" isländska familj... Tur att de inte har provsmakning som inresekrav i landet!
Vilken härlig dag ni hade igår! Mysiga bilder! Det lär skönt, det där med ett litet hemmaspa.
Kramar!

http://skogshuldran.bloggagratis.sse

 
Ingen bild

Dennis

19 oktober 2009 21:55

Ihop-sydd fårpung lät som en riktig liten aptit-retare ;) Neh, jag tror jag fördrar min tonfisksallad :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zandra - 15 december 2009 19:45

Väckarklockan ringde 03.50. Då hade jag sovit knappt 3.5 timmar. Hade svårt att somna igår kväll, lite resfeber kanske.Sibba skjutsade mig till Flygbussen och vi tog farväl av varandra. Hon sa att jag varit till stor hjälp och att jag var välkommen t...

Av Zandra - 14 december 2009 19:30

Vi gick upp strax före 9 och åkte till Sibbas mamma. Jag tittade klart på The Notebook, hann inte se slutet igår. Och Sibba sov en stund på soffan.Sen gav vi oss ut för att leta hästsportbutiker. Sibba skulle hitta jackor som hon och hennes blivande ...

Av Zandra - 13 december 2009 19:30

Vi hände i stugan till strax efter lunch. Sibbas pojkvän kom på besök. Dom satt och pratade och jag kikade på The Notebook på laptopen. Söt film.Resten av resan till Reykjavík var smärtfri. På ett ställe åkte vi ner i en dal där dimman låg tjock. Det...

Av Zandra - 12 december 2009 13:00

Vi kom iväg först vid lunchtid, så vi började med att äta lunch på en restaurang som låg högst upp i ett hus i Akureyri. Vi fick en vacker utsikt, och god mat! Sen promenerade vi lite i staden innan vi fortsatte vår resa mot Blönduos. Innan vi lä...

Av Zandra - 11 december 2009 13:00

Igår kväll var det Fimmtudagspartí, kombinerat med avskedsfest för mig.  Eninar, Beggi och en av Beggis vänner kom. Vi  spelade ett roligt kortspel. Om man t.ex. fick upp en knekt var man tvungen att sjunga och dansa. Sången valdes av personen som va...

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards