isdrömmar

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2009

Babylycka i ladugården

Av Zandra - 27 oktober 2009 13:12

När vi kom till ladugården imorse låg där en alldeles nyfödd liten kalv!

På darriga ben försökte den resa sig bredvid sin mamma. Den vinglade runt och vi hjälpte den upp i mittgången framför mamman så hon kunde komma åt att slicka den bättre.

Efter en liten stund tyckte kalven att det var dags att inspektera den nya världen hon kommit till, och vandrade iväg nedför mittgången. Mammakossan blev väldigt orolig, så Sibba skuffade tillbaka kalven till sin mamma.

Bara några minuter senare var kalven längst bort i mittgången igen, långt från sin oroliga mamma. Jag hjälpte henne tillbaka.

För att efter ytterligare några minuter hitta henne där borta igen. Tillbaka till mamma ännu en gång. Men sen gav jag upp. Kalven ville inte stanna hos sin mamma.

En självständig och envis liten krabat, redan från start.


De större kalvarna som bor i kalvboxarna ska nu få flytta och lämna plats för alla små som ska komma till världen. Det är kalvningssäsong nu.

Vi körde några vändor med en transport och tog ut unga kossor till en hage. Det var första gången i deras liv de var ute, och de var verkligen lyckliga! De blev alldeles ystra och skuttade runt.

Lite läskigt med allt det nya, men väldigt roligt!

Tre unga tjurar som bodde i en kalvbox fick vara kvar. De ska nog få flytta in till de större tjurarna sen.


Nu ska all inredning bytas ut i kalvboxarna innan de nya flyttar in. De får vara en tid inne i ladugården med sina mammor först.

Det blir så spännande att åka till ladugården nu på morgonen när man kan förvänta sig nya kalvar vilken dag som helst.

 
 
Vivi

Vivi

27 oktober 2009 13:46

Kalvar som är så söta !! Hi hi ..det var en envis rackare minsann ;)

Ohhh det var ju verkligen en jättebra sida! Massa coola grejjor, tänk vad mycket saker man inte behöver som man vill ha !!
Själv har jag precis varit inne på CDON ...ett antal hundralappar fattigare , men nu är både julklappar och födelsedagspresenter till min mamma fixade ;)

http://www.missvivis.se

 
Din Ömma Moder

Din Ömma Moder

27 oktober 2009 15:14

Han letar nog upp sin mamma när han blir hungrig!
Jaså, det är kalvningssäsong på hösten där? Här var det nog på våren förr. Numera tror jag det kalvas jämnt fördelat över alla årstider.

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Vivi

Vivi

28 oktober 2009 08:40

Tacktack...jo jag tyckte nog att mitt brev till tjuvarna var rätt fyndigt *fniss*
Några nya kalvar idag ?

http://www.missvivis.se

 
Vivi

Vivi

28 oktober 2009 13:39

Jag tror itne aaaaalls kalven är så söt som du säger...bäst du tar foto för att bevisa ;P

Ja....mardröm för bruden egentligen men gud så roligt! *memo- gift dig aldrig över en pool*

Just nu letar jag runt efter roliga tillbehör på Buttericks... vill bli en cool pirat ;)
Ska ni göra ngt speciellt i helgen ? Firar man Halloween ngt på Island ?

http://www.missvivis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zandra - 15 december 2009 19:45

Väckarklockan ringde 03.50. Då hade jag sovit knappt 3.5 timmar. Hade svårt att somna igår kväll, lite resfeber kanske.Sibba skjutsade mig till Flygbussen och vi tog farväl av varandra. Hon sa att jag varit till stor hjälp och att jag var välkommen t...

Av Zandra - 14 december 2009 19:30

Vi gick upp strax före 9 och åkte till Sibbas mamma. Jag tittade klart på The Notebook, hann inte se slutet igår. Och Sibba sov en stund på soffan.Sen gav vi oss ut för att leta hästsportbutiker. Sibba skulle hitta jackor som hon och hennes blivande ...

Av Zandra - 13 december 2009 19:30

Vi hände i stugan till strax efter lunch. Sibbas pojkvän kom på besök. Dom satt och pratade och jag kikade på The Notebook på laptopen. Söt film.Resten av resan till Reykjavík var smärtfri. På ett ställe åkte vi ner i en dal där dimman låg tjock. Det...

Av Zandra - 12 december 2009 13:00

Vi kom iväg först vid lunchtid, så vi började med att äta lunch på en restaurang som låg högst upp i ett hus i Akureyri. Vi fick en vacker utsikt, och god mat! Sen promenerade vi lite i staden innan vi fortsatte vår resa mot Blönduos. Innan vi lä...

Av Zandra - 11 december 2009 13:00

Igår kväll var det Fimmtudagspartí, kombinerat med avskedsfest för mig.  Eninar, Beggi och en av Beggis vänner kom. Vi  spelade ett roligt kortspel. Om man t.ex. fick upp en knekt var man tvungen att sjunga och dansa. Sången valdes av personen som va...

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards