isdrömmar

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2009

Bonde-Zandra

Av Zandra - 28 oktober 2009 13:27

Igår eftermiddag började vi förbereda Pegasus för att få en ryttare på ryggen. Idag ska jag få sitta upp på honom. Hoppas det går bra, lite nervöst är det faktiskt.

Jag red en tur ute på Duna också. Vi kommer väldigt bra överens ute. Det gick ju så där den gången jag red henne i ridhuset. Måste försöka göra det lite fler gånger.

Igår kväll åkte vi till badhuset i Egilsstaðir. Där var bassängerna utomhus! Även simbassängen. Men vi satt mest i en varm pool och njöt. Skönt för trötta muskler!


Imorse när vi åkte till ladugården stod en ensam svan mitt i en flock med får. Kanske kompisarna redan flyttat och den missat att haka på. Så nu stod den där och såg lite vilsen ut och försökte smälta in bland de vita fåren.

När vi åkte hem stod den kvar på samma ställe.


Inga nya kalvar idag, men oj så söt gårdagens blivit nu när den torkat!

Jag fick en liten introduktion i mjölkning idag också. Det är mycket att tänka på, och det tar nog en del tid innan man får rutin på hur det ska göras. Så vi får se om jag hinner lära mig. Om jag får testa lite varje dag tror jag nog att de ska gå. Det svåra är att veta när kossan är färdigmjölkad. Maskinen kan säga till genom att en liten knapp åker ner, men Sibba sa att det där stämmer nästan aldrig. Man måste lära sig att se och känna på juvret när det är färdigt. Hon kan se bara genom att kasta en snabb blick på kossan.

Det där kommer jag nog inte hinna få känsla för. Har ju ingen erfarenhet av kossor sedan förut.

Men man blir nästan lite sugen på att skaffa en gård själv och bli mjölkbonde. Det är trevligt att jobba i ladugården, även om det är väldigt tungt.

Men det är nog inte lika kul om det ska göras hela dagarna 365 dagar om året. Det är ju svårt att ta semester när man är bonde. Eller bli sjuk! Kossorna behöver mjölkas och matas ALLA dagar.

Men om jag hade egna kor skulle jag släppa ut dem varje dag. Kossorna här står bara inne i sina spiltor hela dagarna. Trist för dem.

Men de verkar ändå nöjda med sitt liv. Det är ett väldigt litet lantbruk så det blir mer personligt. Tror vi har 27 kor.

Vi fick en lista härom dagen över bästa mjölk, bästa köttdjur, bästa får, bästa avelshästarna osv osv här i området. Sibbas pappa låg bra till på listan över bästa mjölk, så kossorna mår nog ganska bra där. Trots att de inte får gå ute.

 

Vad tror ni? Skulle jag passa som bonde?

 
 
Ingen bild

Linna

28 oktober 2009 15:47

Jag tror du skulle bli en grym bonde =)

 
Din Ömma Moder

Din Ömma Moder

28 oktober 2009 15:48

Du gör dig bra som bonde! Och alla bönder är inte mjölkbönder. Hos de som föder upp köttdjur går dessutom kalvarna med sina mammor hela tiden!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Vivi

Vivi

28 oktober 2009 16:11

Jag tror du skulle bli en jättebra bonde , du ser ju störtskön ut på bilden ;) !! Djuren skulle älska att vara hos dig och bli ompysslade!
Tror som du dock att man skulel känna sig lite fastlåst om man aldrig kunde ta semester osv. Visst kunde man åka iväg ibland , men det blir ju inte ofta...

Hoppas killen med fyrhjulingen är lätflirtad ;)

http://www.missvivis.se

 
Ingen bild

Dään the farmer-mmän

28 oktober 2009 19:29

Hihi, nog skulle du passa som bonde... Du har ju redan dialekten för det :D

Dessutom hade du klätt bra i gummistövlar och truckerkeps!

 
Nettan

Nettan

28 oktober 2009 20:21

Stackars svan! :/

http://inevershutup.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zandra - 15 december 2009 19:45

Väckarklockan ringde 03.50. Då hade jag sovit knappt 3.5 timmar. Hade svårt att somna igår kväll, lite resfeber kanske.Sibba skjutsade mig till Flygbussen och vi tog farväl av varandra. Hon sa att jag varit till stor hjälp och att jag var välkommen t...

Av Zandra - 14 december 2009 19:30

Vi gick upp strax före 9 och åkte till Sibbas mamma. Jag tittade klart på The Notebook, hann inte se slutet igår. Och Sibba sov en stund på soffan.Sen gav vi oss ut för att leta hästsportbutiker. Sibba skulle hitta jackor som hon och hennes blivande ...

Av Zandra - 13 december 2009 19:30

Vi hände i stugan till strax efter lunch. Sibbas pojkvän kom på besök. Dom satt och pratade och jag kikade på The Notebook på laptopen. Söt film.Resten av resan till Reykjavík var smärtfri. På ett ställe åkte vi ner i en dal där dimman låg tjock. Det...

Av Zandra - 12 december 2009 13:00

Vi kom iväg först vid lunchtid, så vi började med att äta lunch på en restaurang som låg högst upp i ett hus i Akureyri. Vi fick en vacker utsikt, och god mat! Sen promenerade vi lite i staden innan vi fortsatte vår resa mot Blönduos. Innan vi lä...

Av Zandra - 11 december 2009 13:00

Igår kväll var det Fimmtudagspartí, kombinerat med avskedsfest för mig.  Eninar, Beggi och en av Beggis vänner kom. Vi  spelade ett roligt kortspel. Om man t.ex. fick upp en knekt var man tvungen att sjunga och dansa. Sången valdes av personen som va...

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards