isdrömmar

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2009

Pegasus, den bevingade hästen

Av Zandra - 28 oktober 2009 22:01

Idag har jag suttit på en Pegasus! Det ni!

Nåja, inte sagohästen på bilden där. Utan en fux vid namn Pegasus. Idag fick han för första gången en ryttare på ryggen. Jag fick agera crash-doll.

Blev dock ingen krach utan det gick så bra så bra. Han var så duktig! Sibba ledde mig runt i stallet.

I stallet finns fyra rader med boxar, en vid var långsida och två i mitten som man kan gå runt. Så det är liksom en gång runt hela stallet. Där går vi med hästarna första gången de får ryttare på sig. I en miljö där de känner sig trygga.

Men han blev lite vinglig med ryttare på ryggen. Gick lite fram och tillbaka över stallgången som om han var full nästan. Men han vänjer sig nog.


Einar och Beggi visade en film på en av hästarna de tränat. Den tappade balansen varje gång de satte på en sadel. Det såg förfärligt kul ut, men stackars häst egentligen.

Har inte frågat hur det gick den, men hon vande sig nog snart. För det mesta lär de sig väldigt fort.

Jag blir förvånad över hur mycket de accepterar att man gör med dem. Idag var det bara fjärde gången Pegasus ens hade ett bett i munnen, och redan kan jag sitta upp på  honom utan att han protesterar.


Det är mycket som måste tränas med unghästarna. Allt måste de lära sig. Idag tränade vi med en av de nya att bara bli ledd runt i stallet. Det är inte så lätt ska ni veta. De får lätt superlim under hovarna. Ibland lägger de till och med in backen. Och det är väldigt svårt att förstå att man bara ska följa efter den som leder, och inte smita in i någon öppen box.


Äntligen har Trölli blivit bra i benet också. Igår var han så uttråkad i sin boc stackarn, så jag tog ut honom och bara borstade honom. Pysslade med honom en lång stund och redde ut varenda liten tova i hans man. Det tyckte han om, men han var väldigt besviken över att få gå tillbaka till boxen utan att ha fått gå till ridhuset.

Idag fick han dock komma ut till rundeln igen och bli longerad lite.

Imorgon ska jag rida honom igen. Vi hade ju just bara hunnit börja träna med ryttare på ryggen innan han blev halt.


Jag har skaffat mig fler tjusiga blåmärken föresten. Min vänstra armbåge är ordentligt blåslagen. Men denna gång var det inte en häst som gjorde det.

När vi skulle lasta kalvarna igår i en transport för att köra den till sin nya hage var det en som absolut inte ville in i någon transport och sprang rakt över mig som for i backen och landade på armbågen på den frusna, knöliga, steniga marken. Ajaj. Det var jobbigt att byta om sen när vi kom hem. Blev så stel och öm i leden. Men idag känns det redan bättre. Är bara öm om jag rör vid blåmärkena.

 
 
Ingen bild

Titti

29 oktober 2009 08:18

Tog du med dig någon Heat lotion? Funkar bra på blåmärken också.
De små hästarna måste tycka att människor har mycket underligheter för sig. Roligt att Trölli är bättre nu!

 
Vivi

Vivi

29 oktober 2009 08:56

He he ...neee inget kli bakom örat , men jag fick beröm och det är ännu bättre :) *stolt kattmamma*

Men lilla Zandra.... snart finns det ju iten en endaste del av dig som inte är blåslagen... :( men du får se dem som krigsskador...stolta ärr du får bära upp tills de bleknar :)
Det är ju inte lätt med sådana stora djur som hästar och kor... bestämmer de sig för en sak är det svårt att få dem att göra som man själv vill..de har ju ett par hundra kilo att sätta emot. Därför blir man ju dessto mer imponerad när de lyssnar :)

Jo ..jag sak ringa vår banktjänstekvinna idag och se om hon kan ordna upp det... dumma bank *surar*

http://www.missvivis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zandra - 15 december 2009 19:45

Väckarklockan ringde 03.50. Då hade jag sovit knappt 3.5 timmar. Hade svårt att somna igår kväll, lite resfeber kanske.Sibba skjutsade mig till Flygbussen och vi tog farväl av varandra. Hon sa att jag varit till stor hjälp och att jag var välkommen t...

Av Zandra - 14 december 2009 19:30

Vi gick upp strax före 9 och åkte till Sibbas mamma. Jag tittade klart på The Notebook, hann inte se slutet igår. Och Sibba sov en stund på soffan.Sen gav vi oss ut för att leta hästsportbutiker. Sibba skulle hitta jackor som hon och hennes blivande ...

Av Zandra - 13 december 2009 19:30

Vi hände i stugan till strax efter lunch. Sibbas pojkvän kom på besök. Dom satt och pratade och jag kikade på The Notebook på laptopen. Söt film.Resten av resan till Reykjavík var smärtfri. På ett ställe åkte vi ner i en dal där dimman låg tjock. Det...

Av Zandra - 12 december 2009 13:00

Vi kom iväg först vid lunchtid, så vi började med att äta lunch på en restaurang som låg högst upp i ett hus i Akureyri. Vi fick en vacker utsikt, och god mat! Sen promenerade vi lite i staden innan vi fortsatte vår resa mot Blönduos. Innan vi lä...

Av Zandra - 11 december 2009 13:00

Igår kväll var det Fimmtudagspartí, kombinerat med avskedsfest för mig.  Eninar, Beggi och en av Beggis vänner kom. Vi  spelade ett roligt kortspel. Om man t.ex. fick upp en knekt var man tvungen att sjunga och dansa. Sången valdes av personen som va...

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards