isdrömmar

Direktlänk till inlägg 27 november 2009

Fårskallar och förrymda hästar

Av Zandra - 27 november 2009 23:37

Ja igår smet fyra av våra hästar. Vi höll på att ta in dem och då kommer en äldre man in i atallet och lämnar dörren öppen.

"Jaha, skulle de inte gå ut?"

Uhm, nej. Inte ut på gårdsplanen i alla fall! Men på gårdsplanen var de ju bara kvar ett par sekunder för de satte iväg i väldig fart direkt.

Duna, Elding, Tign och den sista minns jag inte vem det var.

Snöstorm var det också. Kul att jaga hästar då! Tur att Sibba har en stor terränggående jeep. Vi kunde driva tillbaka dem till stallet mestadels med hjälp av bilen. Sen lyckades vi få in dem i ridhuset och kunde slutligen stänga in dem i sina boxar i stallet.


Idag har vädret lugnat sig. Det har varit kallt, men relativt vindstilla. Och på förmiddagen var det uppehåll så då passade vi på att äntligen rida ut i snön!

Först jag på Duna och Sibba på Tign i släptåg efter. Man måste alltid ha en draghjälpshäst när man rider ut på unghästarna i början.


Sen red jag faktiskt Pegasus ute efter Sibba på Elding. Det var hans första gång ute. Och min första gång ute på en så otränad unghäst. Lite nervöst var det först. Men efter en bit kunde jag slappna av. Det gick så bra! Han skötte sig perfekt! Och jag kände att jag hade kontroll.

jag fick beröm av Sibba också. Hon tyckte att jag red honom perfekt. Lät honom gå och spring fritt, men hade fortfarande kontrollen. Jättebra tyckte hon, och jätteglad blev jag för berömmet!

Jag var så stolt när vi kom tillbaka. Både över mig och Pegasus.

Sibba sa att jag har ju så gott som ridit in Pegasus själv. Han var bara lite hanterad när han komm till oss, och aldrig riden.

Det känns väldigt kul att jag varit med och skapat en så trevlig häst.

Jag tycker han har blivit en mycket gladare häst sen mina massageomgångar på honom också. Jag kan inbilla mig, men jag är rätt säker på att det är skillnad.


Sen har jag ridit Forseti i rundeln. Han skötte sig perfekt idag.

Och så har jag också ridit Galdur i rundeln. Sibba kopplade loss longerlinan idag. Han går inte som en klocka vill jag inte påstå, men han hittade inte på några dumheter. Han är faktiskt ganska rolig i sin personlighet.

Påminner mycket om hur min häst var som unghäst. Hans koncentration är någon helt annan stans än där den borde vara. Kan titta åt ett håll och vingla iväg åt ett annat.

Galdur känns också ganska ointresserad av det vi gör med honom. han är helt enkelt lite flummig. Förutsatt att ridningen hedanefter går bra ska vi försöka få ut honom så fort som möjligt så det blir lite mer action för honom. Då kanske han piggnar till och tycker det är lite roligare med träningen.


Jag har fått rida Krummi för första gången också. Hans inridning är påbörjad förut för länge sedan. Så vi får börja lite från början. Men det gick bra med honom.


Snót fick gå med Sven-Göran på ryggen idag igen. Sibba vågar inte riktigt släppa upp mig på henne än. hon har väldigt mycket egen vilja, och skulle hon få för sig att hon inte vill ha mig på ryggen så åker jag nog av illa kvickt.

Jag har ju suttit på henne inne i stallet en gång. Och det gick bra. Och hon har inte försökt kasta av Sven-Göran ännu. Fast det skulle inte gå. För han är väl fastbunden i sadeln.


Efter att dagens pass i stallet var avslutat åkte vi hem och åt varmkorv med bröd och svidade om till ladugårdskläder. Sibbas pappa är bortrest så vi har hand om kossorna imorgon också.

Det blev en lång dag idag. Vi var inte hemma förrän strax före 22.

Det var mycket att göra i ladugården. Det har nämligen flyttat in ungefär 200 får. Och det tar en stund att köra ut hö till 200 får med hjälp av bara en liten skottkärra kan jag tala om.

Det är ullklippningssäsong här nu. Konstigt, mitt i vintern. Men tydligen börjar parningssäsongen snart, runt jul. Och de måste klippas innan. Klart fåren vill vara snygga och nyklippta när de ska träffa en partner!

Men när de är klippta kan de ju inte gå ute förrän det har växt ut tillräckligt med ull igen.

Vi har fått 40 får till hästgården också. Einar (son till Eysteinn som äger gården) som också jobbar i stallet äger fåren, så han tar hand om dem. De bor i en maskinhall som sitter ihop med stallet, där vi har hö bland annat. Inga maskiner faktiskt.

Det har pågått klippning av de fåren i stallet de senaste dagarna. Tyvärr lyckades jag aldrig få med kameran de dagarna de klippte, så jag har ingen  bild på det. Lite synd, för det såg ganska kul ut. Fåren satt snällt på rumpan medan de blev rakade. Nåja, de fick ju lite hjälp att sitta. det var ju inte så att de satte sig frivilligt. Men när de väl satt var de helt stilla och snälla.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zandra - 15 december 2009 19:45

Väckarklockan ringde 03.50. Då hade jag sovit knappt 3.5 timmar. Hade svårt att somna igår kväll, lite resfeber kanske.Sibba skjutsade mig till Flygbussen och vi tog farväl av varandra. Hon sa att jag varit till stor hjälp och att jag var välkommen t...

Av Zandra - 14 december 2009 19:30

Vi gick upp strax före 9 och åkte till Sibbas mamma. Jag tittade klart på The Notebook, hann inte se slutet igår. Och Sibba sov en stund på soffan.Sen gav vi oss ut för att leta hästsportbutiker. Sibba skulle hitta jackor som hon och hennes blivande ...

Av Zandra - 13 december 2009 19:30

Vi hände i stugan till strax efter lunch. Sibbas pojkvän kom på besök. Dom satt och pratade och jag kikade på The Notebook på laptopen. Söt film.Resten av resan till Reykjavík var smärtfri. På ett ställe åkte vi ner i en dal där dimman låg tjock. Det...

Av Zandra - 12 december 2009 13:00

Vi kom iväg först vid lunchtid, så vi började med att äta lunch på en restaurang som låg högst upp i ett hus i Akureyri. Vi fick en vacker utsikt, och god mat! Sen promenerade vi lite i staden innan vi fortsatte vår resa mot Blönduos. Innan vi lä...

Av Zandra - 11 december 2009 13:00

Igår kväll var det Fimmtudagspartí, kombinerat med avskedsfest för mig.  Eninar, Beggi och en av Beggis vänner kom. Vi  spelade ett roligt kortspel. Om man t.ex. fick upp en knekt var man tvungen att sjunga och dansa. Sången valdes av personen som va...

Presentation


En blogg om att våga släppa vardagen och förverkliga sina drömmar. En vinter på en liten ö i norra Atlanten.

Bilder

Fråga mig

0 besvarade frågor

Hovspår i snön

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards